Zorgverzekeraars geven steeds minder geld uit aan reclame
© ANP

Zorgverzekeraars geven steeds minder geld uit aan reclame

Per verzekerde gaven de zorgverzekeraars in 2016 2,51 euro uit aan reclame. Dat is 4,5 procent minder dan een jaar daarvoor, en 15 procent minder dan in 2014. Dat blijkt uit jaarlijks terugkerend onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

De totale reclameuitgaven kwamen uit op bijna 34 miljoen euro, minder dan 0,1 procent van de omzet van de zorgverzekeraars. De NZa toont zich daar tevreden over: de verzekeraars nemen 'hun maatschappelijke verantwoordelijkheid'. 

De reclamecampagnes die in november en december mensen tot overstappen moeten verleiden roepen elk jaar kritiek op: ze zouden een schoolvoorbeeld zijn van geldverkwisting in de zorg. Overigens zijn de kosten van de reclame op tv, internet en in bushokjes niet alle kosten die verzekeraars kwijt zijn voor het werven van nieuwe klanten. Tel je alle acquisitiekosten bij elkaar op, inclusief  vergoedingen voor tussenpersonen en intermediairs, dan kom je op 18 euro per verzekerde, een euro minder dan een jaar ervoor.

In 2016 stapte 6,8 procent van de verzekerden ook daadwerkelijk over naar een andere aanbieder. Dat aantal schommelt al jaren rond de 7 procent. In 2016 bespaarden die overstappers bij elkaar 61,5 miljoen euro op hun zorgpremie.

Zo'n 17 miljoen mensen hebben een basisverzekering bij een van de 24 verzekeraars, die in handen zijn van dezelfde 9 aanbieders

Verder veranderde er opvallend weinig in het zorgverzekeringslandschap. Zo'n 17 miljoen mensen hebben een basisverzekering bij een van de 24 verzekeraars, die in handen zijn van dezelfde 9 aanbieders. Naar verwachting komt er in januari voor het eerst sinds de invoering van het huidige zorgstelsel in 2006 een zorgaanbieder bij: het Luxemburgse IptiQ, dochter van het Zwitserse Swiss Re, heeft de portefeuilles van Promovendum, National Academic en Besured overgenomen en gaat daar het risico van dragen.

In 2016 hadden 14,3 miljoen mensen een aanvullende verzekering, 67,3 procent van de mensen krijgt korting via een collectief; cijfers vergelijkbaar met het jaar ervoor. Ruim 12 procent koos ervoor het eigen risico vrijwillig te verhogen. Verreweg de meesten - 8,9 procent van het totaal aantal verzekerden - deden dat met het maximale bedrag van 500 euro.

De basisverzekering was voor de zorgverzekeraars verlieslatend in 2016. Per verzekerde moesten de bedrijven 22 euro toeleggen. Dit kwam vooral doordat de zorguitgaven per polishouder stegen: door pakketuitbreidingen, duurdere zorg en meer gebruik van de zorg kwamen de kosten uit op 2.854 euro per verzekerde, 80 euro meer dan in 2015.