Zo scoren voetballers ook op social media

Een miskleun kan je een transfer kosten. Dus plaatst hij geen blingbling meer op Twitter, wel trainingsfoto's. Voetballer Eljero Elia weet nu hoe het moet: dankzij zijn socialmedia-ontzorgers.

Meet the Players-oprichters Sietse de Jong en Marciano Bruma, met in het midden voetballer Urby Emanuelson.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

In het Maasgebouw van Feyenoord luncht voetballer Eljero Elia (29) met Jeremy, een 12-jarige fan die een meet-and-greet met de speler heeft gewonnen. Ze praten over school en na afloop omhelzen ze elkaar. Een fotocompilatie en een verslag van de ontmoeting verschijnen later op Elia's communicatiekanalen (Instagram, Facebook, Twitter).

De winactie is een idee van Meet the Players (MTP), het bedrijf dat voor Elia en negentien andere profvoetballers de social media bijhoudt. Meet the Players-oprichter Sietse de Jong (32): 'Dit past goed bij Eljero. Hij is toegankelijk en warm, maar dat is een kant die onderbelicht blijft.'

(Tekst gaat verder onder foto).

Jeremain Lens wordt in zijn vrije tijd gefilmd voor 90/24 Sports.Beeld RV

'Blingblingfoto's'

Elia staat te boek als duurbetaalde rebel die te weinig uit zijn carrière haalt. Tot voor kort plaatste hij wekelijks een foto van een dure auto of gadget op zijn socialmedia-accounts. Sinds hij met Meet the Players in zee ging, is dat veranderd, zegt de Feyenoorder. 'Die blingblingfoto's doe ik nu haast niet meer, op hun aanraden.' Nu komen er vooral foto's van een trainende Elia voorbij, met onderschriften als 'Focus #Feyenoord'.

Elia: 'Dat is niet fake, ik houd echt van voetballen. Maar ook van andere dingen.' Van zijn dochters, weten zijn volgers. En motorrijden, games, luxueuze vakanties en niet van Nederlandse verzekeringsmaatschappijen, want die willen zijn dure auto niet verzekeren. De Jong: 'Zo'n tweet over zijn autoverzekering laten we staan. We kapselen hem niet volledig in. Juist door zijn impulsiviteit en jeugdigheid heeft hij veel volgers. Dat is interessant voor zijn eigen kledingmerk BALR., dat supergoed loopt. Of voor een gameproducent.'

(Tekst gaat verder onder foto).

Voetballer Stefan de Vrij wordt al trainend gefilmd door 90/24 Sports.Beeld RV

'Social-media-ontzorgers'

De Jong en zijn compagnon Marciano Bruma (32) richtten in 2015 hun bedrijf op en noemen zich 'social-media-ontzorgers'. Want zo eenvoudig als het lijkt om een foto, video of tekstje te plaatsen op Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat, zo vaak gaat het mis. Bruma, zelf een voormalig profvoetballer en broer van international Jeffrey Bruma: 'Vooral als ze iets in het Engels zeggen. 'I want to thank you for your birthday' las ik een keer.'

En dan hebben ze het nog niet over tweets, foto's of filmpjes die profs echt in de problemen kunnen brengen bij volgers, fans of clubs. Adam Maher werd op zijn vingers getikt door de leiding van zijn club PSV toen hij een tweet, waarin concurrent Ola Toivonen een 'eikel' werd genoemd, retweette. Quincy Promes werd gehoond nadat hij op film uitgebreid had gepocht over zijn rijkdom.

Meet the Players controleert en corrigeert. 'Geïnteresseerde clubs kijken ook naar het gedrag en imago van een speler. Een miskleun op Twitter kan je een transfer kosten', zegt De Jong. De voormalig ontwerper was eerder verantwoordelijk voor de socialmedia-activiteiten van popartiesten en dj's.

De controlefunctie is een aspect van de service die bedrijven als Meet the Players bieden. De vormgeving en uitstraling (in vakjargon: personal branding) van de speler op social media zijn wellicht nog belangrijker. De Jong: 'Social media zijn de nieuwe reclamezuilen. Hoe meer volgers en likes, hoe meer bedrijven geïnteresseerd zijn om via jouw kanalen iets te promoten. Wie goed communiceert, trekt meer publiek.'

Hij wijst op Quincy Promes, die zijn 'social' tegenwoordig door MTP laat doen. 'Met zijn volgersaantal gaat het heel hard nu.' Bruma: 'Maar hoe groot dat publiek is, het staat of valt toch vooral bij prestaties. Quincy presteert ook al jaren heel goed.'

Voor het 'standaardpakket' vraagt Meet the Players 250 euro per maand voor eredivisiespelers. Spelers uit buitenlandse competities betalen 100 euro meer. De opbrengst uit zakelijke deals wordt gesplitst tussen speler en bedrijf.

Groei

Meet the Players groeit snel, maar marktleider in Europa is 90/24 Sports. Dat bedrijf bestaat drie jaar en heeft veertig klanten uit twaalf landen, van wie er drie (Robin van Persie, Dirk Kuijt, Memphis Depay) in de top-5 staan van meest gevolgde Nederlandse voetbalprofs. 90/24 Sports telt zestien personeelsleden, en managing director Erik Peters ontvangt in een ruim kantoor aan het ZiggoDomeplein. Er is ook al een vestiging in Londen. 'Eigenlijk zijn er in Europa weinig van dit soort kantoren, Nederland is pionier op dit terrein.' De marktleider valt op door de hoogwaardige video's die het midden houden tussen Nike-reclames en het tv-programma MTV Cribs. 'Bij de bekerwinst van Feyenoord liepen spelers met GoPro-camera's rond. Zo krijg je als fan unieke beelden.'

De reclames rond die filmpjes leveren geld op. Peters toont een YouTube-clip van Manchester United-speler Timothy Fosu-Mensah die in zijn ouderlijk huis in de Bijlmer vertelt hoe hij de top bereikte. Daarna voetbalt hij op zijn oude pleintje met vrienden van toen die dat nu nog zijn. Brave boodschap: Fosu-Mensah speelt bij een Engelse topclub en wordt aanbeden, maar blijft gewoon. Peters: 'Bij ons voeren we samen met de sporters de eindredactie. We maken ze ervan bewust dat ze een rolmodel zijn, maar schetsen geen droomwereld.'

Gemiddeld vraagt 90/24 Sports, naast de dagelijkse telefonische afstemming, twee à drie dagen beschikbaarheid per kwartaal. Maar moet een voetballer niet volledig gefocust zijn op zijn voetballoopbaan? Peters: 'Een goed verhaal kan je voetballoopbaan versterken. We filmen vaak tijdens trainingen. Stefan de Vrij revalideerde in België. Door dat te filmen kon hij aan de club en de fans laten zien waar hij mee bezig was.'

Timothy Fosu-Mensah met Zlatan Ibrahimovic. Links Memphis Depay.Beeld anp

Er zijn meer bedrijfjes die de groeimarkt hebben ontdekt. Haast is geboden. Elders in Amsterdam hebben Bruma en De Jong een afspraak met potentiële klant Urby Emanuelson (30), op moment van spreken clubloos. 'Het is niet zo dat ik me in de etalage wil zetten via social media', waarschuwt de voetballer vast. De Jong vindt dat ook geen goed idee. 'Pas als je weer speelt, gaan we actief worden.'

Nu werken ze een vragenlijst af.

De Jong: 'Zijn je accounts geverifieerd?'

(Tekst gaat verder onder graphic).

Beeld de Volkskrant

Emanuelson: 'Weet ik niet. Twitter volgens mij wel.'

Bruma zegt dat er veel fake-accounts van Emanuelson in omloop zijn. 'Doordat we samenwerken met Facebook en Twitter kunnen we die accounts uit de lucht laten halen en alle volgers en likes van die pagina's naar jouw account sluizen. Gaan we oppakken!' Emanuelson wil best meer volgers, maar een winstoogmerk heeft hij niet: 'Ik zie mijn social media vooral als een accessoire. Je wilt je kleding en je haar ook netjes hebben.' Begin deze maand tekende hij bijna geruisloos bij Sheffield Wednesday. 'Looking forward to this new adventure. #focus', verscheen er gisteren op zijn Twitteraccount. De Jong tevreden: 'Urby is weer voetballer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden