Zelfrijdende Uber veroorzaakt eerste dodelijke aanrijding met voetganger

Een zelfrijdende auto van vervoerbedrijf Uber Technologies heeft in de Amerikaanse staat Arizona tijdens een testrit een overstekende vrouw aangereden en dodelijk verwond. Het is het eerste fatale ongeval van een zelfrijdende auto met een voetganger wereldwijd. Uber heeft zijn programma voor zelfrijdende auto's in de Verenigde Staten en Canada per direct opgeschort.

Een zelfrijdende auto van Uber Technologies. Beeld afp

Het ongeluk gebeurde in de nacht van zondag op maandag in Tempe, een slaapstad iets ten westen van Phoenix, Arizona. De auto reed volgens de plaatselijke politie op het moment van de aanrijding in de autonome, zelfrijdende stand, maar er zat wel een bestuurder achter het stuur.

Het is niet het eerste dodelijke ongeval met een zelfijrdende auto. In 2016 overleed een 40-jarige man uit Florida die met de automatische piloot van zijn zelfrijdende Tesla reed.

'Buiten oversteekplaats'

'Het voertuig reed in noordelijke richting toen een vrouw buiten een officiële voetgangersoversteekplaats om van west naar oost de weg overstak en door het Uber-voertuig werd geraakt', aldus een verklaring van de politie van Tempe. De vrouw overleed in een ziekenhuis aan haar verwondingen.

Uber test al maanden zelfrijdende auto's in Phoenix, Pittsburgh, San Francisco en Toronto. Het zou in Tempe volgens een ingevoerde anonieme deskundige om een SUV gaan. Beelden van een plaatselijk televisiestation lieten een Volvo XC90 SUV zien met een beschadigde voorkant, en een verkreukelde fiets.

Uber-topman Dara Khosrowshahi condoleerde maandag op Twitter de nabestaanden van het slachtoffer. Het technologiebedrijf liet gisteren weten dat het zijn Noord-Amerikaanse testprogramma voor zelfrijdende auto's tijdelijk stillegt en volledig zal meewerken met het politieonderzoek.

Wedloop

Autofabrikanten en techbedrijven zijn in een hevige wedloop verwikkeld om als eerste een zelfrijdende auto op de markt te kunnen brengen. Experts vrezen dat het ongeluk in Arizona de introductie van de nieuwe technologie fors kan vertragen. In een recente opiniepeiling in de VS verklaarde ruim driekwart van de ondervraagden bang te zijn om in een zelfrijdende auto te rijden.

Om de ontwikkeling van de nieuwe technologie te stimuleren hanteert de Amerikaanse federale overheid vrijwillige richtlijnen. Veel Amerikaanse staten hebben wel strenge wettelijke regels ingevoerd voor proeven met zelfrijdende auto's. Vorig jaar waren dat 33 staten. Zo moeten in California bedrijven die experimenteren met zelfrijdende auto's elk incident melden.


Hoe is het om Uberchauffeur te zijn?

Journalist Jeroen van Bergeijk liet zich omscholen tot taxichauffeur en reed vijf maanden voor het omstreden bedrijf. Lees zijn verslag.

Techbedrijven zoals Google, Uber en Airbnb hebben veel voordelen, vooral voor stadsbewoners. Internetcriticus Evgeny Morozov waarschuwt voor de schaduwkanten.

De 'klootzakkencultuur' waarmee oprichter Travis Kalanick Uber heeft groot gemaakt, heeft hem de kop gekost. Ook andere techbedrijven in Silicon Valley moeten zich afvragen of hun narcistische managementstijl houdbaar is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.