Zelflerend algoritme van Google vindt stelsel met acht planeten

Voor het eerst is er bij een andere ster een stelsel van acht planeten gevonden - evenveel als er in ons eigen zonnestelsel zijn. En net als bij ons draaien de kleine planeten het dichtst rond de ster, en de grote planeten meer naar buiten.

De acht planeten van Kepler-90 (boven), op dezelfde schaal als de planeten in ons eigen zonnestelsel (onder). Beeld NASA

In meetgegevens van de ruimtetelescoop Kepler waren eerder al zeven planeten ontdekt rond de ster Kepler-90. De achtste planeet (Kepler-90i) was tot nu toe niet opgevallen, omdat hij zo klein is. Wanneer hij voor zijn moederster langs beweegt, onderschept hij dus maar een piepklein beetje licht.

De ontdekking is gedaan door een zelflerend zoek-algoritme van Google. Die 'kunstmatige intelligentie' slaagt er beter in om patronen in de meetgegevens te vinden dan een gewoon zoekprogramma.

Ook bij een andere ster, Kepler-80, is met de nieuwe techniek een planeet gevonden die eerder nog niet was opgemerkt. NASA maakte de ontdekkingen donderdagavond bekend op een persconferentie.

Volgens astronoom Andrew Vanderburg is Kepler-90i 'geen plek waar ik graag op bezoek zou gaan'. De planeet is qua afmetingen vergelijkbaar met de aarde, maar cirkelt zo dicht rond zijn moederster dat het er meer dan 400 graden heet is. Leven is er onmogelijk.

Vanderburg denkt trouwens wel dat er misschien nog meer planeten rond Kepler-90 draaien. Het lijkt een kwestie van tijd voordat het 'record' van ons eigen zonnestelsel verbroken wordt.

NASA-wetenschappers willen de zelflerende software binnenkort loslaten op alle waarnemingen die Kepler vanaf 2009 heeft verzameld. Waarschijnlijk zitten er nog veel meer kleine, onontdekte planeetjes in de meetgegevens verborgen.