Zeereptiel 'buiten de tijd zwemmer' ontdekt

Een Brits-Belgisch onderzoeksteam heeft een nieuw soort ichtyosauriër ontdekt, een zeereptiel uit het tijdperk van de dinosauriërs. Daarvan werd gedacht dat die al 66 miljoen jaar eerder was uitgestorven.

Foto ter illustratie. Een fossiel van een ichtyosauriër. Beeld ap

De ontdekking van de 'malawania anachronous' ('buiten de tijd zwemmer') spreekt de theorie tegen waarin ichtyosauriërs van het Krijttijdperk (van 145 tot 66 miljoen jaar geleden) gezien werden als de laatste overlevenden van een groep die reeds een achteruitgang kende. Dat meldt het Koninklijk Belgische Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN).

Weinig verschillen
Er werd gedacht dat ichtyosauriërs (die doorgaans oppervlakkig op haaien of dolfijnen lijken) constant en snel evolueerden naar steeds snellere oceaanzwemmers. Het leek alsof er geen stilstand was in hun lange evolutionaire geschiedenis.

Dat er weinig verschillen gevonden worden tussen de nieuwe soort en de bekende soorten van het Jura is erg zeldzaam in de evolutie van zeereptielen. 'Dit 'levend fossiel' van zijn tijd toont het bestaan van een afstammingslijn die we ons nooit hadden ingebeeld', aldus dr. Valentin Fischer van de Universiteit van Luik en Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen volgens HLN.be.

Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Biology Letters.