De week in techLaurens Verhagen

Zal oplossing voor coronacrisis van techbedrijven komen? Daar lijkt het nog niet op

Naast vele andere zaken is covid-19 ook een lesje in bescheidenheid voor techbedrijven. Ineens valt om de haverklap de term tech-solutionisme. Daarmee wordt de wat naïeve opvatting bedoeld van optimisten die denken dat technologie voor elk denkbaar probleem een oplossing is. Diezelfde optimisten gaan het liefst nog een stapje verder met de stelling dat technologie uiteindelijk leidt tot een betere en mooiere wereld.

De extreme vorm daarvan is het idee dat kunstmatige intelligentie het menselijk brein voorbij streeft en dat dit ook nog eens prachtig nieuws is. Maar daar gaat het de laatste tijd minder over. De term tech-solutionisme valt tegenwoordig waar er gediscussieerd wordt over het nut en de gevaren van corona-apps. De boodschap van de critici is duidelijk: iets als corona kan niet eventjes worden opgelost met een app, de gezamenlijke inspanningen van Google en Apple ten spijt. Het is op zijn best een deel van een oplossing.

Decennialang was het mantra vanuit Silicon Valley: hoe complex het probleem ook is, wij kunnen het oplossen. Covid-19 heeft de techwereld in een existentiële crisis gestort, kun je zeggen. Dat gaat verder dan alleen een app. In een vernietigend artikel constateert MIT Technology Review dat covid-19 ‘de mythe van de Silicon Valley-innovatie heeft weggeblazen’. De grote techbedrijven zijn volgens de auteur niet langer in staat om tegemoet te komen aan de basale behoeften van mensen. En: ‘De pandemie heeft de beperkingen en het onvermogen van de rijkste bedrijven ter wereld aan het licht gebracht.’

Beperkingen? Zeker. Onvermogen? Daarover valt te discussiëren. Maar duidelijk is dat de techbedrijven nu even bescheidenheid past. Voorlopig is hun grootste bijdrage aan ‘de basale behoeften’ goed functionerende video-apps.

Beeld Getty Images

De ontwikkelingen daarvan zijn in een stroomversnelling terecht gekomen. Het heeft de verhoudingen binnen de techwereld op zijn kop gezet. Vrijwel vanuit het niets is Zoom de te kloppen partij geworden. Volgens The New York Times keken werknemers van Facebook de laatste weken met wijd open mond naar de statistieken die de groeiende populariteit van Zoom lieten zien. De boodschap van Zuckerberg: hergroepeer en focus op video.

Met resultaat. Facebook lanceerde de afgelopen week een aantal nieuwe of verbeterde videoprojecten. Een daarvan betreft WhatsApp. Het aantal deelnemers aan een videogesprek is verdubbeld van vier naar acht. Een andere grote aankondiging is Messenger Rooms. Hieraan kunnen vijftig mensen tegelijk deelnemen, ook zonder Facebook-account. Anders dan bij WhatsApp zijn deze gesprekken niet van begin tot einde versleuteld.

Dat hele videobellen heeft Facebook overigens een onvoorzien duwtje in de rug gegeven. Facebook Portal – een schermpje met ingebouwde camera om mee te videochatten – is ineens een verkoophit in de Verenigde Staten. Vooral ouderen zijn gecharmeerd van het gebruiksgemak en de simpele opzet. Nu nog even covid-19 oplossen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden