'Nalden was ooit de artiestennaam van Ronald Hans, toen een hippe blogger die lekker verdiende door zijn volgelingen op slinkse wijze nieuwe spulletjes aan te smeren'
'Nalden was ooit de artiestennaam van Ronald Hans, toen een hippe blogger die lekker verdiende door zijn volgelingen op slinkse wijze nieuwe spulletjes aan te smeren' © Aisha Zeijpveld

Wie een influencer volgt, degradeert zichzelf tot marktslaaf

Jean-Pierre Geelen fileert ergerlijke vaagtaal

Jean-Pierre Geelen fileert vermakelijke vaktaal, ergerlijke vaagtaal en andere taalmerkwaardigheden. Deze week: hoed u voor de blogger met invloed.

Ja, hilarisch was dat, om niet te zeggen 'master': dat roemruchte interview in Vrij Nederland met Nalden, een paar jaar geleden. Nalden? Dat was ooit de artiestennaam van Ronald Hans, toen een hippe blogger die lekker verdiende door zijn volgelingen op slinkse wijze nieuwe spulletjes aan te smeren. In VN zei Nalden: 'Ik heb invloed. Mensen en bedrijven willen met mij gezien worden. Hilaaaarisch toch?' Het hilarische was vooral dat zijn volgers vroege discipelen bleken van het hipsterdom, een geloof waarin ze blind naar de (web)winkel renden om voorop te lopen met hippe spulletjes.