Wetenschapsnieuws

AMAZONE VOL LEVEN

Middeleeuwse oerwouden veel bewoonder dan gedacht.

Tijdens de Europese Middeleeuwen ritselde het in de Amazone Van het menselijk leven. TOt een miLjoen mensen moeten er hebben gewoond, in dorpen en steden tot veeL dieper in de oerwouden dan men tot dusver aaNnam. Archeologen maken dat op uit de vondst van 81 nieuwe archeologische vindplaatsen en 104 aarden wallen en bouwsels diep in de Amazone. Nader onderzoek van 24 van de dorpen brachten meer bewijs voor bewoning aan het licht, zoals wapens, afval en voorwerpen. Dat zou, aldus de wetenschappers in Nature, betekenen dat de zuidelijke Amazone over een oppervlakte van 400 duizend vierkante kilometer bewoond moet zijn geweest, een gebied tienmaal zo groot als Nederland.

BEREN LANGER BIJ MOEDER

Vrouwtjesberen passen zich aan aan Scandinavische jachtregels.

Scandinavische bruine beren houden hun jongen tegenwoordig langer bij zich dan vroeger. Dat komt door de jacht, zeggen wetenschappers die onderzoek deden in Zweden. In Scandinavië is het verboden om bruine beren te schieten die kleintjes hebben. Door hun kroost in de buurt te houden verkleinen vrouwtjesberen de kans om ten prooi te vallen aan jagers. Gewoonlijk blijft een jonkie anderhalf jaar bij zijn moeder. De afgelopen twintig jaar is die periode bij veel dieren tot een jaar langer geworden. Deze aanpassing aan de jacht heeft niet alleen voordelen: de beren hebben in hun leven minder tijd om jongen te krijgen, zodat het totale aantal nakomelingen kleiner wordt. Vanuit evolutionair oogpunt is dat een nadeel. Dieren met de meeste nakomelingen zijn de winnaars in de natuur. Het onderzoek werd gepubliceerd in Nature Communications.

ELEKTRISCHE TAS

Textiel genereert stroom als je het uitrekt.

Zweedse wetenschappers maakten een materiaal dat stroom opwekt als je het uitrekt. Het textiel bestaat uit twee soorten vezels: de een kan bewegingsenergie omzetten in elektriciteit, de andere soort geleidt elektriciteit.

Van dit zogeheten piëzo-elektrische textiel maakten de onderzoekers van Chalmers University of Technology een draagband voor een tas. Door deze te belasten met drie kilo boeken, konden ze genoeg stroom opwekken om een ledlampje te laten branden.

Een tas die helemaal bestaat uit deze stof, zou volgens de onderzoekers genoeg energie opwekken voor een draadloos signaal. Het textiel is ongeveer even duur als Gore Tex, een materiaal voor buitensporters.

Beeld Ilpo Kojola