Wetenschapsnieuws

ZINGENDE WALVIS

Walvissen maken elk seizoen een set nieuwe liedjes.

Niet vogels, maar Groenlandse walvissen zijn de beste zangers, concluderen onderzoekers uit Washington in Biology Letters. Zij namen vijf maanden lang liedjes op van Groenlandse walvissen - de grootste verzameling walviszang ooit. Niet alleen herhaalden de walvissen geen thema's van vorige jaren, ze maakten ook elk seizoen een set nieuwe liedjes. In vier jaar werden 184 nummers opgenomen op een groep van 200 individuen. Deze liedjes gebruiken de walvissen om een partner aan te trekken in het paarseizoen. Dat is behoorlijk intensief: van november tot mei zingen ze 24 uur per dag. Onderzoekers willen nu kijken waarom de Groenlandse walvis zo vaak van nummer wisselt.

SCHOTSE DINO'S

Op het eiland Skye zijn zo'n vijftig bijzondere afdrukken gevonden.

Bijzondere pootafdrukken van dinosaurussen bekijken? Dat kan tegenwoordig ook in Schotland. Op het eiland Skye hebben paleontologen zo'n vijftig afdrukken gevonden van rondstruinende langnekdino's, die destijds - zo'n 170 miljoen jaar geleden - overigens wel nog een stuk kleiner waren dan de giganten uit Jurassic Park.

De afdrukken zijn bijzonder, omdat ze kriskras door elkaar staan, schrijven de Schotse onderzoekers in vakblad Scottish Journal of Paleontology. Dat duidt op planteneters die misschien wel met elkaar iets aan het doen waren, opperde hoofdonderzoeker Stephen Brusatte al tegen Amerikaanse journalisten: 'We zien ze met elkaar omgaan en met hun omgeving.' Ook lijkt het erop dat de langnekken roofdieren aantrokken: onder de afdrukken bevinden zich ook enkele die kennelijk van een vleesetende dino zijn. De poten werden in 2016 bij toeval ontdekt door een student die op zoek was naar andere fossielen.

THERMOSTAAT

Energieverbruik toont of een oudere nog op de been is.

Geen ingewikkelde sensorsystemen, geen alarmknop, maar de thermostaat die in de gaten houdt of een alleenwonende oudere nog wel op de been is. Dat is het idee achter een app van zorgverzekeraar Zilveren Kruis en Toon, de thermostaat van energieleverancier Eneco.

Als de app is geïnstalleerd gaat het eerst twee weken op zoek naar een vast patroon in het energieverbruik: 's ochtends de waterkoker aan, 's avonds de oven en de tv, dat soort zaken.

Bij duidelijke afwijkingen van het reguliere ritme krijgt een familielid of vriend van de oudere daarna een seintje via de telefoon, die dan contact kan opnemen om te kijken of de oudere niet is uitgegleden in de douche.

Beeld REUTERS