Nieuws Wetenschap

Wetenschapsnieuws – Een gelukkige jeugd verbetert zangkunsten

Het laatste nieuws, geruchten en roddels over tech

Een vogeltje in de Oostvaardersplassen. Beeld ANP

Gelukkige jeugd leidt tot betere zang

Van een gelukkige jeugd profiteer je de rest van je leven. Dat blijkt ook het geval bij zangvogels. Een Britse wetenschapper ontdekte dat mannetjes die de eerste dagen van hun leven in gunstige omstandigheden (zoals voldoende voedsel) doorbrengen op latere leeftijd rijkere zangpatronen ten gehore kunnen brengen. Dat is van belang bij het vinden van een partner. Vrouwtjes houden bij de keuze van een mannetje rekening met zijn zangkunsten. Het onderzoek, uitgevoerd bij een aantal waterspreeuwen, is deze week gepubliceerd in PLOS ONE.

Organoïde bevat foute cellen

Gekweekte mini-orgaantjes kunnen ooit ideaal zijn om ziektes te onderzoeken en medicijnen te testen; het ‘recept’ om ze te kweken bevat misschien nog wel een foutje. Dat maken Amerikaanse wetenschappers op uit de ontdekking dat gekweekte mini-niertjes voor 10 tot 20 procent bestaan uit cellen die daar niet horen, zoals spier- en hersencellen. Goed nieuws is er ook: in vakblad Cell Stem Cell wijzen de nierexperts erop dat de fout relatief makkelijk is te verhelpen. Organoïden werden in Nederland ontwikkeld, door onder meer Hans Clevers.

Spooksterrenstelsel duikt op in onze achtertuin

Sterrenkundigen hebben het meest ijle sterrenstelsel ooit ontdekt. Het zat verstopt in onze eigen kosmische achtertuin. Vlak buiten de grenzen van de melkweg, enigszins verstopt voor de priemende blik van astronomen, huist spooksterrenstelsel Antilia 2. Een plek zo groot als een derde van de Melkweg, een dwergsterrenstelsel tienduizend maal ijler dan de eveneens vlakbij gelegen grote magelhaense wolk. Astronomen ontdekten het bizarre stelsel in gegevens van de Gaia-missie, een ongekend nauwkeurige 3D-kaart van de Melkweg en haar omgeving.