Wetenschappers ontdekken supervulkaan op Mars

Wetenschappers hebben op Mars de kraters van oude supervulkanen ontdekt die erg lijken op de kraters die in het Yellowstone National Park in de Verenigde Staten te vinden zijn. Er zijn al eerder vulkanen op Mars gevonden, maar de kraters die nu ontdekt zijn liggen in de noordelijke hooglanden van de Rode Planeet, een gebied waarvan niet bekend was dat er vulkanische activiteit heeft plaatsgehad.

Een deel van de planeet Mars Beeld NASA

De vulkanen werden ontdekt op beelden van diverse ruimtesondes die rond Mars cirkelen. De wetenschappers van NASA en het Natural History Museum in Londen ontdekten een enorme vulkaan en vonden bewijzen dat er diverse andere vulkanen moeten zijn geweest die enorme wolken as en lava hebben uitgebraakt.

De bevindingen van de wetenschappers werden wereldkundig gemaakt in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Uit het onderzoek blijkt dat op Mars meer vulkanische activiteit was dan eerder werd aangenomen. Vulkaanuitbarstingen hebben mogelijk gevolgen gehad voor het klimaat op Mars en de atmosfeer van het hemellichaam.