Wetenschapper ontdekt zeldzame ijsvogel en doodt 'm

De mannelijke ijsvogel met snor was nog nooit gefotografeerd. Tot wetenschapper Chris Filardi hem eind september ontdekte op het eiland Guadalcanal - en hem na enkele foto's doodde.

Een andere ijsvogel, zonder snor. Beeld afp

Het vogeltje haalde daarmee de Amerikaanse krant The Huffington Post. Marc Bekoff, emeritus hoogleraar ecologie en evolutionaire biologie aan de Universiteit van Colorado, vroeg zich in zijn column af wanneer de mensheid op zou houden met het doden van dieren 'voor wetenschappelijke of andere gronden'.

De ijsvogel komt alleen voor op het Guadalcanal-eiland, onderdeel van de Solomon eilanden. Er vliegen daar naar schatting 250 tot 1.000 van zijn soort rond. Maar, zo geeft Birdlife International toe, precieze tellingen zouden op hogere aantallen kunnen wijzen. Het dier staat bekend als 'spookvogel', omdat hij nog nooit werd gespot door wetenschappers.

Het doden van het dier komt Filardi op veel kritiek te staan. Ecologen verwijten hem een 'zeldzame vogelsoort onnodig te hebben geslacht'. Filardi verdedigt zich door te stellen dat de vogel niet zeldzaam is en dat het 'verzamelen' ervan tot veel wetenschappelijke inzichten zal leiden. Filardi was al twintig jaar op zoek naar de vogel. 'Het verzamelen van zulke dieren is een standaard praktijk voor veldbiologen.'