Week in techno Google en Trump

Week in techno: Waarom Google blij moet zijn met Trump

Lang is Google voor het grote publiek buiten schot gebleven. Terwijl Facebook en Twitter wagonladingen kritiek over zich heen kregen vanwege hun lakse aanpak van nepnieuws, konden de zoekalgoritmes van Google in relatieve luwte hun werk doen. Tot nu. De frontale aanval kwam onlangs van Donald Trump. Hij is tot de ontdekking gekomen dat het door Google voorgeschotelde nieuwsoverzicht wordt gedomineerd (‘96 procent!’) door de linkse nepmedia als The New York Times, The Washington Post en het verschrikkelijke, falende CNN. ‘Ze controleren wat we wel en niet kunnen zien. Dit is een ernstige situatie, waar iets aan gedaan zal worden.’ 

Laurens Verhagen Beeld Studio V

Het percentage van 96 procent is uit de lucht gegrepen: Google laat bijvoorbeeld ook prominent berichten van Fox News zien. De oproep om in te grijpen kan makkelijk worden afgedaan als de tirade van een rare man die het liefst de berichten van de blog Infowars van complotgekkie Alex Jones bovenaan Google heeft staan. Toen Twitter onlangs Jones tijdelijk schorste vanwege zijn oproep tot geweld tegen journalisten, liet Trump zich ook al ontvallen dat hij het een gevaarlijke ontwikkeling vindt dat bepaalde stemmen op sociale media worden gesmoord. Dezelfde Alex Jones verkondigde de theorie dat Hillary Clinton vanuit een pizzeria een pedofilienetwerk bestierde. Of dat Bill Gates aan het hoofd staat van een massaal eugenetica-experiment. Nog niet gek genoeg? De autistische pop Julia uit Sesamstraat is ontworpen om autisme te normaliseren. Autisme is in het Jones-universum sowieso een rechtstreeks gevolg van vaccinaties.

Toch heeft Trump een punt: de grote techbedrijven – waaronder Google – worden alsmaar machtiger. Data zijn de nieuwe olie: Google verzamelt steeds meer data en kan zo steeds betere producten maken, waarmee het nóg meer data vergaart. Door deze machtsconcentratie zijn Google en Facebook poortwachters geworden die kunnen bepalen welke meningen een prominente plek in hun etalage krijgen. De achterliggende algoritmes zijn ondertussen niet transparant, tot toenemende onvrede van Washington.

Beeld Foto Trump EPA

Google, dat deze week zijn twintigste verjaardag viert, bevindt zich in een lastig parket. Als het nepnieuws op zijn site brengt, is de kritiek niet mals. Terecht verschuilt het bedrijf zich niet meer achter de spiegelmetafoor: ‘we laten slechts zien wat er op internet speelt’. Google ís niet neutraal. Tegelijkertijd is het idee dat één bedrijf de publieke opinie kan bepalen zeer onprettig. Wat is het alternatief? Een internet dat door Trump wordt ingericht? Nee, dan nog liever een marktpartij als Google. Het vertroebelt de lastige vraag: wat voor internet willen we hebben? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.