'We zijn laat op sommige gebieden'

De vorig jaar aangetreden Reed Elsevier-topman Crispin Davis heeft een halfjaar gewacht met het onthullen van zijn strategie. Ongetwijfeld omdat hij zich moest inwerken in een industrie waar hij nauwelijks iets van wist, met een marketingachtergrond bij Procter & Gamble, Guinness en media-inkoopbureau Aegis....

- Bent u niet een beetje laat met uw Internet-plannen?

'Op enkele gebieden zijn we inderdaad laat. Op andere niet.'

- Welke?

'De wetenschappelijke uitgaven lopen vooruit en de Internet-omzet die daar al 23 procent van het totaal is, begint stevig te groeien. Bij onze juridische uitgaven is het beeld gemengd. In Europa lopen we voorop, maar in de Verenigde Staten zijn we te langzaam geweest met (de datdabank - red ) Lexis-Nexis. Onze concurrent Thomson is agressiever.'

- Informatie wordt gratis door Internet, zeggen sommigen. Hoe denkt u daarmee om te gaan?

'Er is een groot verschil tussen de massamarkt waar alles inderdaad goedkoper en gratis wordt, en de professionele markt waarvoor wij produceren. Uitgaves voor wetenschappers en juristen zijn veel gespecialiseerder, hebben meer toegevoegde waarde en de inhoud is vaak eigendom van een partij. We hebben nog geen enkel teken van prijserosie gezien als gevolg van Internet.'

- Maar u gaat ook honderden miljoenen euro's uitgeven aan marketing en verkoop om uw merken sterker te maken. Dat is toch bedoeld om prijsdruk tegen te gaan?

'Dat klopt, maar een groot deel van dat geld gaat ook naar de uitbreiding van ons verkoopapparaat. Wij hebben ijzersterke merken waarmee we nieuwe klanten willen bereiken. In de VS hebben we bijvoorbeeld met onze juridische database Lexis wél een goede positie bij grote advocatenkantoren, maar we zullen het aantal verkopers daar verdubbelen om ook kleine advocatenkantorenkantoren en kleine bedrijfsjuridische afdelingen op te zoeken. Dankzij Internet als goedkoop distributiekanaal kunnen we hen nu een passende prijs bieden. Dat kan 200 miljoen dollar (euro) aan extra omzet opleveren.'

- De vakbladen van Reed Elsevier zet u gratis op het web en zullen worden uitgebouwd tot 'portals'. Hoe wilt u daar geld mee gaan verdienen?

'Het tijdschrift Variety voor de Amerikaanse amusementsindustrie is een voorbeeld. We zullen alle informatie uit dat tijdschrift op het web zetten, inclusief het archief. Vervolgens willen we de website uitbreiden met e-commerce, zodat daar ook filmrechten kunnen worden verhandeld, en arbeidsbemiddeling en andere zakelijke transacties kunnen plaatsvinden. Voor de ruimte die we bieden op de website, vragen we de handelende bedrijven een vast bedrag of een commissie per transactie.'

- U zet alles op het Internet. Dat kan ook mislukken.

'Het is aggressief, maar we denken dat het verstandig is. Wat we met de vakbladen gaan doen, is zelfs nog niet eerder vertoond. Deze keer zouden we weleens voorop kunnen gaan lopen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden