ColumnJasper van Kuijk

We moeten stoppen met het toepassen van pollers. Ze zijn gebruiksonvriendelijk en gevaarlijk

null Beeld

Vorige week schreef ik over de Haagse ‘horrorpollers’, uit het wegdek omhoogkomende versperringen, die aldaar zestien ongelukken hadden veroorzaakt. Een kleine update: op het moment van schrijven van deze column staat de teller op 24. In drie weken.

De gemeente Den Haag liet weten dat de rekening voor de schade aan de horrorpollers ‘niet naar het stadhuis’ zou gaan. Interessant, gezien een eerdere rechtszaak over een aanrijding met pollers in Delft. Toen oordeelde de rechter dat er, ondanks alle waarschuwingsborden en het volgen van richtlijnen, gezien het grote aantal aanrijdingen ter plaatse niet anders geoordeeld kon worden dan dat er sprake was van een onveilige situatie voor de weggebruikers. De gemeente moest 50 procent van de schade van de getroffen bestuurder vergoeden. Voor de goede orde, het ‘grote aantal’ waar het destijds om ging was vijftien aanrijdingen. In een heel jaar.

null Beeld

We moeten stoppen met het toepassen van pollers. De situatie in Den Haag is namelijk geen incident. Een inventarisatie van het tv-programma Kassa leverde op dat er, alleen al bij de 32 gemeenten die meewerkten (er waren er destijds 388), in zeven jaar 2.539 ongelukken met pollers waren gebeurd. Pollers zijn gebruiksonvriendelijk, gevaarlijk en door de schade die ze veroorzaken een disproportionele maatregel.

De boete voor het inrijden van een weg waar je niet in mag is 95 euro. Maar rij je per ongeluk een straat in met een pollerinstallatie en die beschadigt je auto, dan is dat in feite een straf van duizenden euro’s. Een belangrijke regel in interactieontwerp is dat je moet voorkomen dat gebruikers fouten maken, al helemaal fouten met grote gevolgen. Dat is verre van het geval bij pollers. Met hun onzichtbaarheid lokken ze fouten juist uit, met vaak grote consequenties.

De gemeente Delft stapte vanwege het grote aantal ongelukken met pollers uiteindelijk over op een camerasysteem met kentekenregistratie. Rond de binnenstad staan geen fysieke barrières meer, maar je krijgt een boete als je per ongeluk (of expres) doorrijdt. En de eerste keer kan het bij een waarschuwing blijven. Toch bleek uit een evaluatie dat er niet meer verkeer in de Delftse binnenstad rijdt.

Bij een meer doorgaande weg als de Haagse Escamplaan wil je misschien wél een fysieke barrière. Ook omdat anders waarschijnlijk veel mensen per ongeluk doorrijden en een boete krijgen (en bordjes werken niet altijd even goed, zo weten we). Maar waarom dan niet gewoon een goeie ouwe slagboom? Iets minder esthetisch misschien, maar wel met het grote voordeel dat-ie duidelijk zichtbaar is en dat hij geen of veel minder schade veroorzaakt.

In Den Haag mikken ze voorlopig op een andere strategie: de politie gaat boetes uitdelen aan bestuurders die de waarschuwingsborden negeren. Ook aan degenen die op de pollers botsen. Want dat je auto aan gort ligt, is kennelijk nog niet genoeg straf.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden