Column Ionica Smeets

Wat je óók allemaal kunt nemen voor 150 kilocalorieën (behalve ijskoffie)

‘Wanneer je wilt snoepen maar ook dorst hebt.’ Mijn innerlijke Martijn Katan speelde ineens enorm op. Wat was dit voor waanzin? 

‘Wanneer je wilt snoepen maar ook dorst hebt.’ Ik viel bijna van mijn fiets toen ik deze slogan op een grote poster zag staan. Je hebt luxeproblemen, je hebt eerstewereldproblemen en dan heb je nog het enorme probleem wanneer je wilt snoepen, maar ook dorst hebt.

Helaas vergat ik in mijn verbazing te kijken waarvoor dit nu precies reclame was. Toen ik een dag later langs dezelfde plek fietste, was de poster weggehaald. Op Twitter vroeg ik om hulp en al snel meldden diverse mensen dat het ­reclame is voor DE Ice Cappuccino.

Niet veel later stond ik op het station met een bekertje van dit vloeibare snoep in mijn hand. Ik keek eens naar de voedingswaarde, daar stond 65 kilocalorieën. Dat viel me nog mee. Maar het bleek natuurlijk om 65 kilocalorieën per 100 milliliter te gaan. De ijskoffie zit in een bekertje van 230 milliliter, dat levert dus ongeveer 150 kilocalorieën. Die je in een paar slokken wegwerkt als je wilt snoepen, maar ook dorst hebt. 

Mijn innerlijke Martijn Katan speelde ineens enorm op. Wat was dit voor waanzin? Als je dorst hebt, dan kun je ook een glas water nemen. En dan kun je daarna voor 150 kilocalorieën heel wat snoepen: vier kaakjes, drie lolly’s, twee bastognekoeken, twee mini-marsen, elf dropjes, bijna dertig gram pure chocolade, drie perenijsjes, een bescheiden plakje cake, een half zakje M&M’s, een stuk ontbijtkoek, of een krentenbol. Voor de zekerheid: je kunt een van deze opties kiezen, niet alles achter elkaar.

Als je liever hartig snoept, zijn er ook legio mogelijkheden: veertig gram zoute stokjes, vijf rijstwafels, eenderde van een bol burrata, veertig pistachenootjes, een half doosje kaaspuntjes, een klein zakje kaasknabbels, of twintig amandelen. Om maar wat ideeën te geven.

Wie van fruit of groente wil snoepen, kan voor 150 kilocalorieën helemaal los gaan met een halve kleine avocado, drie kiwi’s, negen tomaten, een grote bak aardbeien, twintig augurken, een trosje druiven, twee appels, een halve ­meloen, of pakweg achttien minikomkommers.

Wat je ook kiest, van al deze opties heb je een stuk langer plezier dan van een paar slokken ijskoffie. Want ook al bevatten verschillende voedingsmiddelen evenveel calorieën, van sommige dingen krijg je veel langer een voldaan gevoel, terwijl je na bijvoorbeeld een bekertje ijskoffie al snel weer trek zult hebben.

Wat misschien nog wel het ergste is aan dit alles: toen ik op Twitter vroeg of iemand wist over welk product de slogan ‘Wanneer je wilt snoepen maar ook dorst hebt’ ging, een heleboel mensen onmiddellijk ‘ijskoffie’ noemden. Zij hebben nu ergens toch de associatie dat ijskoffie iets te maken heeft met snoepen én dorst. Als­ ­tegenwicht wil ik daarom hierbij graag nog eens benadrukken dat dorst plus snoepen ook prima is op te lossen met een glas water en pakweg achttien minikomkommers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.