Alleen wandelen is niet voldoende om fit te blijven
Alleen wandelen is niet voldoende om fit te blijven © Novum / Erald van der AA

Wandelen is gezond, maar doe er wel iets bij

Wandelen alleen is niet genoeg

Stop maar met bikram yoga, stand-up paddling en piloxing - de beste en effectiefste manier om de gezondheid te stimuleren, is lid worden van een wandelclub, lijkt een nieuwe studie in het British Journal of Sports Medicine te suggereren.

Wandelen in groepsverband leidt tot een daling van bloeddruk, hartslag in rust, lichaamsvet en cholesterol. Ook hebben wandelaars een betere longfunctie en voelen ze zich lichamelijk fitter en zijn minder gedeprimeerd dan toen de wandelschoenen nog in de meterkast stonden.

Op zich niets nieuws. Dat wandelen gezond is, is bekend. Dat wandelen in een groep motiverend werkt voor de deelnemers, ook. Wie met een clubje de paden op gaat, zal eerder geneigd zijn van de bank te komen dan mensen die in hun eentje eropuit trekken. Alleen hoe gezond precies? Dat wilden onderzoekers van de Britse Norwich Medical School weleens weten.

De vraag is: is wandelen beter dan andere vormen van beweging? Dat hangt sterk af van wat je wilt bereiken

De wetenschappers analyseerden daarvoor 42 wandelstudies uit veertien landen. In de onderzochte studies wandelden deelnemers minstens een uur achtereen gedurende een langere periode, werd er buiten gelopen, in groepsverband en onder begeleiding.

De gevonden effecten op de gezondheid bleken zoals verwacht groot. Wandelen heeft nog een voordeel boven andere sporten: het veroorzaakt nauwelijks blessures of verwondingen. De onderzoekers troffen in alle studies een enkele verwonding door struikelpartijen. Daarmee vormen wandelclubs het beste gremium voor een betere gezondheid, aldus de studie.

Cholesterol

'Het is waar dat wandelen goed is voor de gezondheid. De vraag is: is het beter dan andere vormen van beweging?', zegt Marieke van Heuvelen, bewegingswetenschapper van het Universitair Medisch Centrum Groningen. 'Dat hangt sterk af van wat je wilt bereiken.'

Wandelen kan helpen cholesterol te verlagen, maar bijvoorbeeld ouderen willen misschien ook trainen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen. Dan moeten ook de spierkracht en het coördinatievermogen worden getraind, zegt Van Heuvelen. Dat gebeurt onvoldoende met wandelen alleen.

Voor jongeren vergt alleen wandelen over het algemeen te weinig inspanning om zoden aan de dijk te zetten. 'Voor 80-plussers is wandelen per definitie een matig intensieve bezigheid. Voor twintigers is het laagintensief', aldus Van Heuvelen. Voor deze categorie heeft wandelen daardoor minder effect.

Bewegen is altijd beter dan inactiviteit

De Groningse onderzoekster had graag gezien dat de onderzochte doelgroepen waren opgesplitst, bijvoorbeeld naar sekse en leeftijd. Dat is niet gebeurd, waardoor de uitkomst eigenlijk te algemeen is. Ook ontbreekt informatie over dosis-respons - wat is het effect van de intensiviteit of de duur van de inspanning op de gezondheid.

Een ding staat volgens Van Heuvelen vast: 'Bewegen is altijd beter dan inactiviteit.' Maar dat wisten we eigenlijk al. Zeg dat abonnement op de bikramstudio dus nog maar niet op.