WetenschapInzicht

Walvishaai kan onverwacht oud worden

Hij mocht al aanspraak maken op de titel ‘de grootste vis in de zee’ en nu blijkt de walvishaai ook nog eens veel ouder te kunnen worden dan gedacht.

Beeld Reuters

Kijk hem eens onbezorgd door het water glijden, zich onbewust van wat zich op het aardoppervlak afspeelt. De walvishaai – wel een haai, geen walvis – mocht al aanspraak maken op de titel ‘grootste vis in de zee’ en blijkt nu ook nog eens langer te kunnen leven dan gedacht. In het vakblad Frontiers in Marine Science beschreven biologen deze week hoe ze een walvishaai ontdekten die 50 jaar oud was geworden. En er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat ook de absolute bovengrens is.

De leeftijd bepalen van haaien, maar bijvoorbeeld ook van roggen, is berucht lastig. Waar wetenschappers bij andere vissen de zogeheten otolieten in het binnenoor gebruiken om te bepalen hoe oud ze zijn, ontbreekt die botstructuur bij haaien. Daarom hebben de biologen dode walvishaaien nu blootgesteld aan de methode van koolstofdatering, bekend uit onder meer de archeologie.

Walvishaaien zijn overigens niet de oudste haaiachtigen in onze oceanen. In 2016 ontdekten biologen, eveneens met koolstofdatering, al eens een Groenlandse haai met een geschatte leeftijd van 392 jaar.