Wageningen Universiteit past lovend persbericht over melk aan

De Wageningen Universiteit (WUR) heeft een lovend persbericht over de gunstige effecten van melk aangepast na kritiek van Stichting Wakker Dier. De universiteit meldde dat melk goed is tegen hart- en vaatziekten, terwijl het onderzoek veel minder stellig was.

Een omstreden persbericht van Wageningen Universiteit over het positieve effect van melk op de gezondheid is gewijzigd. © THINKSTOCK

Het persbericht dat in november 2010 op de website van de universiteit werd gepubliceerd is vorige week aangepast, zo bleek gisteren. De kop 'Melk goed tegen hart- en vaatziekten' en de onderkop ''Joris Driepinter had toch gelijk' zijn geschrapt. Joris Driepinter is een reclamefiguur uit de jaren '60 die pleitte voor het dagelijks drinken van melk.

Het onderzoek, dat gedeeltelijk werd betaald door de zuivelindustrie, wees op een verband tussen het drinken van melk en een lagere kans op het optreden van hart- en vaatziekten. De onderzoekers wisten niet zeker of dit verband oorzakelijk was. In het persbericht werd dit wel zo gesteld.

De presentatie van wetenschappelijke onderzoeken ligt gevoelig. Eerder deze maand kwamen de hoogleraren Diederik Stapel en Roos Vonk onder vuur te liggen. Hun stelling dat vleeseters 'egoïstische hufters' waren, kon niet onderbouwd worden door onderzoek.

Stichting Wakker Dier diende vorige week een klacht in over het persbericht bij de Reclame Code Commissie (RCC). De stichting meent dat het bericht 'buitensporig reclamesk' is en dat het achterliggende onderzoek diverse onjuiste gezondheidsclaims bevat. Het verband tussen melk drinken en het voorkomen van hart- en vaatziekten is al snel bewezen, omdat 'zuivelconsumenten er sowieso al een relatief gezonde levenstijl op nahouden', aldus Sjoerd van der Wouw van Wakker Dier.

Wakker Dier vermoedt dat de zuivelindustrie invloed heeft gehad op het onderzoek en de berichtgeving van de WUR. 'Het bericht sluit perfect aan bij de lopende campagne van de zuivelsector waarin Joris Driepinter weer centraal staat.' De stichting wil met een proefproces bij de RCC bereiken dat berichtgeving over de resultaten van wetenschappelijk onderzoek voortaan onder de reclamecodes gaan vallen. Dat betekent dat in berichten alleen nog bewezen gezondheidseffecten mogen worden geclaimd.

De WUR geeft de fouten in het persbericht toe, maar blijft achter de inhoud van het onderzoek staan. 'Het persbericht dekte de lading niet en was te kort door de bocht. Het was bedoeld als aandachtstrekker, maar daar moeten we voortaan terughoudender in zijn', stelt Simon Vink van de WUR.

De RCC neemt de zaak op 13 oktober in behandeling. Vink is niet bang voor de uitkomst. 'De kritiek op het onderzoek zelf is overdreven. Het onderzoek staat en is door gerenommeerde wetenschappers gecontroleerd.' Volgens de universiteit heeft de zuivelindustrie zich niet beziggehouden met de inhoud van het onderzoek.

Hoofdonderzoeker Marianne Geleijnse had voor publicatie inzicht in het persbericht, maar de koppen zijn later door de einderedactie toegevoegd. 'De kop kan je lezen als een verdraaiing van de werkelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat een enthousiaste eindredacteur dacht zo een breed publiek te kunnen aanspreken. Zelf zou ik hem niet hebben uitgekozen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.