Vrachtwagens zijn beveiligd, zolang het om de lading gaat

Voelen vrachtwagenchauffeurs zich kwetsbaar na de truckkaping die de aanslag in Berlijn inleidde? Hoe kunnen zij zich verweren? 'Je kunt in zo'n cabine geen kant op. Als iemand een pistool op je hoofd zet, houdt het op.'

Jurre van den Berg
Ariel Zurawski, eigenaar van de Poolse vrachtwagen, toont een foto van zijn neef, de chauffeur Lukasz Urban Beeld AP
Ariel Zurawski, eigenaar van de Poolse vrachtwagen, toont een foto van zijn neef, de chauffeur Lukasz UrbanBeeld AP

De Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche is 429 kilometer van hier. Maar in Truck Stop De Verdubbeling in het Drentse Klazienaveen is de aanslag in Berlijn het gesprek van de dag.

'Vreselijk voor de chauffeur en zijn familie. De mensen zijn gek geworden', zegt uitbaatster Ilona van der Molen, terwijl ze twee frituurmandjes ophaalt. 'Maar hoe vaak gebeurt zoiets nou? En wat doe je eraan? Ik heb nog geen trucker gehoord die bang was dat hem zelf zoiets zou overkomen.'

Het truckerscafé (dagmenu met vla toe voor 14,50 euro) ligt net voor de Duitse grens aan de A37, op de route naar Scandinavië. Echte praters zijn chauffeurs zoals Bart aan de stamtafel niet, achter hun broodje snertkroket of De Telegraaf. Ze moeten de weg op - dit zijn geen mannen voor angst of zorgen. 'Op je hoede? Dat ben je altijd.'

Beveiliging

In Berlijn is waarschijnlijk een vrachtwagen gekaapt door een terrorist. De vraag voor transportbedrijven is of ze, in navolging van bijvoorbeeld vliegtuigen, de beveiliging moeten verscherpen. Nu is die beveiliging vooral toegesneden op het voorkomen van diefstal van de vrachtwagen en de lading, zegt Marco van Os, verzekeringsagent bij TransportRisico. 'Vrachtwagens met een hoogwaardige vracht, zoals elektronica en medicijnen, worden zwaar beveiligd met sloten, alarmen en een voertuigvolgsysteem. Bij vrachtwagens met laagwaardige lading zoals zand en bouwmaterialen, is er minder beveiliging.'

Voor chauffeurs is vooral het instappen een gevaarlijk moment, zegt Jules Menheere, algemeen directeur van Vos Transport dat door heel Europa rijdt. 'Maar vrachtwagenchauffeurs moeten nu eenmaal stoppen. Bij het laden, om te eten, op de parkeerplaats om te overnachten. Als iemand met kwade bedoelingen een chauffeur bedreigt, weet ik niet of wij daartegen maatregelen kunnen treffen.'

Hang- en sluitwerk

Ook voor Transport en Logistiek Nederland is het te vroeg om te verkondigen dat de beveiliging moet worden uitgebreid, aldus woordvoerder Renée Reijers. Bedrijven die op Engeland rijden en kostbare goederen vervoeren, doen al veel aan beveiliging. Met hang- en sluitwerk, veiligheidstrainingen voor chauffeurs en het volgen van vrachtwagens vanaf kantoor. 'Maar aanslagen zijn een groot, maatschappelijk probleem. Je kunt niet voorkomen dat vrachtwagens gestolen of gekaapt worden. Vrachtwagens zijn makkelijk toegankelijk en kwetsbaar, omdat ze iedere dag op de openbare weg rijden.'

Aan de overkant van de A37 bij Emmen zit Gert Jan Feringa (27) achter een kopje koffie in Routiers Takeaway. De eigenaar annex chauffeur van Feringa Transport uit het Groningse Lucaswolde heeft een lading aardappelzetmeel opgehaald in Zweden. Vanavond neemt hij de omgekeerde route met een koeltrailer vol groente en fruit.

Bewaakte parkeerplaats

Feringa's Scania staat veilig achter het hek van de bewaakte parkeerplaats met camerabewaking. Maar als hier geen plek is, wijkt hij ook weleens uit naar elders. Goede sloten moeten hem wapenen tegen ladingdiefstal, zoals zijn oom eens overkwam langs de Franse Autoroute.

Maar, zegt hij, tegen zo'n kaping doe je niets. 'Die Poolse chauffeur heeft gewoon de pech gehad dat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was. In een vrachtwagen kun je geen kant op. Als iemand een pistool op je hoofd zet, houdt het op.'

Misschien zal hij de komende dagen iets alerter zijn. Maar Feringa heeft wel grotere zorgen. De hevige concurrentie in de transportwereld, bijvoorbeeld. 'Zo lang er goederen zijn die van A naar B moeten, zullen wij rijden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden