Voorlopers dinosaurussen stierven uit door megavulkanen

De voorlopers van de dino's stierven massaal uit, maar hoe dat kwam is lange tijd een mysterie gebleven. Deze week verschijnt een artikel in Science waarin een verklaring wordt gegeven: vulkanen waren de boosdoeners.

Vulkaanuitbarsting Beeld epa

Een team onder leiding van Terrence J. Blackburn van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontdekte dat de mega-uitsterving kwam door een reeks van grote vulkaanuitbarstingen. Dit idee leefde wel al onder wetenschappers, maar tot nu toe was er in de fossielen- en steengegevens nooit definitief bewijs voor te vinden.

Blackburn en zijn team hebben het uitsterven en de uitbarstingen in tijd heel precies aan elkaar gelinkt, met een foutmarge van slechts een paar duizend jaar. Dat is een fractie vergeleken bij de miljoenen jaren waar geologen normaal mee werken. De onderzoekers zagen over de hele wereld dat het moment dat veel soorten uit het fossielenbestand verdwijnen, overeen kwam met het moment dat er veel versteende lava in de rotslagen is te vinden. Fossielen en rotslagen zijn voor wetenschappers goede manieren om te bepalen hoe de aarde en het leven er vroeger uitzagen.

De dieren zijn waarschijnlijk uitgestorven door de klimaatveranderingen die uitbarstingen van supervulkanen met zich meebrengen. Eerst ontstond door de grote hoeveelheid as in de atmosfeer een lange, lange winter. Hierin stierven al veel beesten uit. Daarna veranderde het klimaat waarschijnlijk zo snel dat de meeste dieren geen kans hadden om zich aan te passen. De dino's daarentegen voeren wel bij het warmere klimaat en groeiden zo uit tot de dominante soort, voor de 135 miljoen jaar daarna, waarna ook zij als gevolg van vulkaanuitbarstingen uitstierven.