Voor tweede keer planeet met vier zonnen ontdekt

Wetenschappers hebben een planeet met vier zonnen ontdekt. De ontdekking werd gedaan door een team van de universiteit van Hawaï. Van de planeet, 30 Ari geheten, was al bekend dat het drie zonnen had, maar nu blijkt dus dat er een vierde in het spel is.

Artists impression van de 30 Ari.Beeld Karen Teramura, UH IfA

Het gaat om een gigantische planeet in een ander zonnestelsel. 30 Ari is ongeveer tien keer zo groot als Jupiter, de grootste planeet in ons zonnestelsel. Ari staat ook ver weg, maar liefst 136 lichtjaren van ons verwijderd in het sterrenbeeld Ram. Het is pas de tweede keer dat astronomen een planeet met zo veel zonnen vinden.

Hemellichamen met twee of drie zonnen komen geregeld voor. In 2012 ontdekten amateurastronomen er voor het eerst een met vier zonnen. Dat was PH1. Door de jongste ontdekking verwachten wetenschappers meer viersterrige planeten te traceren.