Voor het eerst twee stierhaaien met één lijf ontdekt

Twee jaar geleden ontdekten vissers in de Golf van Mexico een wel heel opvallend schepsel: een stierhaai met twee koppen. Amerikaanse wetenschappers melden nu in de Journal of Fish Biology dat dit een primeur is.

De stierhaaien die samen één lijf delen. Beeld Michigan State University

De vissers ontdekten in april 2011 het dier nadat ze de buik van een zwangere volwassen stierhaai opensneden. Zij brachten hun vondst naar de Florida Keys Community College waar wetenschappers van de Michigan State University de haai konden onderzoeken.

Het dier bleek na onderzoek uit twee stierhaaien te bestaan, die samen één lijf deelden. Op de röntgenfoto zijn twee harten, twee magen en twee rugvinnen te zien. 'Dit is zeker een interessant en zelden waargenomen verschijnsel', vertelt onderzoeker Michael Wagner. 'Het is goed dat we dit als onderdeel van de biologie hebben beschreven, maar we moeten zeker meer exemplaren vinden voordat we conclusies kunnen trekken over de oorzaak van het ontstaan.'

De spierhaaien overleden kort nadat ze uit de baarmoeder werden verwijderd, maar de twee hadden toch weinig kans om in het wild te overleven, liet Wagner weten. Wezens met dergelijke eigenaardigheden zijn moeilijk te vinden, omdat ze door deze afwijkingen in het algemeen kort na de geboorte sterven.

'Bij organismen als hagedissen en slangen zijn wel vaker tweekoppige exemplaren te zien', zegt Wagner. 'Dat komt omdat deze organismen vaak in gevangenschap worden gekweekt, zodat de fokkers onregelmatigheden kunnen observeren.'