Vondst oogkleurgen helpt forensisch onderzoek

Onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam hebben een menselijk gen ontdekt dat grote invloed heeft op oogkleur. Variaties in dit gen kunnen volgens de onderzoekers worden gebruikt om bij personen van Europese afkomst een voorspelling over oogkleur te kunnen doen....

De onderzoeksresultaten zijn donderdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Human Genetics.

De vondst is van groot belang voor forensisch onderzoek, zegt Ate Kloosterman, dna-expert van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). ‘Straks kan aan de hand van een achtergelaten spoor een uitspraak gedaan worden over de oogkleur van degene die het spoor heeft achtergelaten. De compositietekening van een mogelijke dader kan worden ingekleurd met objectieve wetenschappelijke informatie’, aldus Kloosterman.

Oogkleur wordt overigens niet bepaald door één enkel gen, maar door meerdere genen, waarvan er diverse bekend zijn. De activiteit van die genen lijkt mede afhankelijk te zijn van de etnische achtergrond. Er bestaan ook al enige jaren dna-tests voor oogkleur.

Het Rotterdamse onderzoek is een verfijning van dit buitenlandse onderzoek, op basis van het dna van de Nederlandse bevolking. ‘Daarom zijn deze resultaten relevant voor toekomstige toepassingen voor het forensisch onderzoek in Nederland’, aldus Manfred Kayser, hoogleraar forensische moleculaire biologie in Rotterdam.

Enige maanden geleden vonden Nederlandse en IJslandse onderzoekers min of meer bij toeval de genetische varianten die goeddeels bepalen welke oog-, haar- en huidskleur een Europees mens heeft. De onderzoeksgroep, die in Nederland is gevestigd in het UMC St Radboud in Nijmegen, was eigenlijk op zoek naar de genen achter prostaat- en borstkanker.