Voedingsindustrie ontloopt op internet kinderreclameregels

De voedingsindustrie ontloopt op internet de eigen kinderreclameregels. Om kinderobesitas tegen te gaan, hebben overheid en bedrijfsleven in 2010 de regels voor kindermarketing aangescherpt. In gedrukte media, televisie en in bioscopen volgen de bedrijven hun eigen regels wel na, maar op internet hebben ze vrij spel.

Beeld Thinkstock

Veel bedrijven hebben niet door dat ook hun websites grotendeels reclame-uitingen zijn, zegt Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

In de onlangs verschenen peiling over kinderreclame die de Stichting Reclame Code voor het FNLI uitvoerde, blijkt dat bedrijven zich in de 'oude media' wel aan de regels houden. Op reclame-uitingen voor kinderen onder de 7 jaar geldt een verbod; terughoudendheid wordt betracht voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar.

Winacties
Op internet daarentegen houden snoep- maar ook levensmiddelenfabrikanten acties waarmee kinderen smartphones, sporttassen of skelters kunnen winnen. Het bedrijf Foodsense, dat kinderbeleg en -drankjes ontwikkelt met de stripfiguurtjes Fred & Ed op de verpakkingen, richt zich bijvoorbeeld op kinderen tussen de 5 en 12 jaar. Op de verpakking van hun Vlokkies chocoladestrooisel staat een app die je op een smartphone kunt instellen. Dagelijks krijg je dan een nieuwe grap voorgeschoteld. Stuur je zelf een grap in, dan maak je kans op een Samsung Galaxy Ace.

Het bedrijf vindt dat het de regels niet overtreedt, zegt directeur Wouter Pol. 'Wij zetten met deze actie immers niet aan tot de verkoop van meer Vlokkies. Onze bedoeling is met behulp van Hyves en Facebook voedselvoorlichting te geven aan de moeders. Zij doen de boodschappen. Oké, wij maken zoet beleg en tussendoortjes, maar als ze onze rijstwafels kopen met een smaakje, krijgen hun kinderen minder suiker binnen dan wanneer ze een gewone wafel dik beleggen.'

Kinderleverworst
Ook vleeswarenfabrikant Zwanenberg gaat ervan uit dat moeders de inhoud van het boodschappenwagentje bepalen. Onlangs introduceerde het bedrijf de Cars-kinderleverworst met een afbeelding van het rode Disney-autootje op de verpakking. Wie de actiecode op de verpakking intikt op de website kan een skelter winnen. Ook staat er een verwijzing naar Facebook, waar Kips met een gedekte tafel volwassenen aanspreekt. Daaronder prijkt wederom de skelter, met dezelfde tekst als op de verpakking: 'Wil jij ook een echte skelter winnen?'

Brandmanager Germa Olthof zegt in een reactie: 'Onze uiteindelijke consumenten zijn kleine kinderen, die zitten echt nog niet op Facebook. Maar hun moeders wel. Met deze actie willen wij het broodbeleg een stukje fun meegeven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.