Vodafone en T-Mobile gedagvaard wegens misleiding

Vodafone en T-Mobile moeten zich voor de rechter verantwoorden voor het verkopen van telefoonabonnementen die misleidend zijn. Consumentenclaim heeft beide bedrijven dinsdag gedagvaard. Ze willen dat de providers teveel in rekening gebrachte kosten terugbetalen.

Beeld anp

De belangenorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014. Toen werd bepaald dat providers geen all-inprijzen meer mogen aanbieden voor abonnementen met een 'gratis' toestel. Een deel van de abonnementsprijs is in werkelijkheid een afbetaling voor de telefoon. Sinds de uitspraak moeten providers een uitsplitsing maken tussen belkosten en de kosten voor een telefoon.

De bedrijven worden gedagvaard vanwege het hanteren van dezelfde kosten voor abonnementsverlenging, waarbij geen nieuwe telefoon werd geleverd. Het maandbedrag zou logischerwijs naar beneden moeten gaan, maar volgens de claimorganisatie was dit niet het geval. 'Het gaat om honderden euro's per persoon', aldus Stef Smit van Consumentenclaim.

Volgens een berekening van Consumentenclaim gaat het om zo'n miljoen abonnementen van T-Mobile en Vodafone waarbij na verlenging hetzelfde maandbedrag is geïnd. Zeker 16 duizend mensen hebben zich intussen aangesloten bij de massaclaim.

KPN

Ook KPN ligt onder vuur vanwege het aanbieden van deze contracten. ConsumentenClaim en de Consumentenbond zijn met deze aanbieder nog in gesprek over een compensatieregeling. Het bedrijf wordt daarom niet gedagvaard. Vodafone en T-Mobile weigeren volgens ConsumentenClaim elke vorm van compensatie. Smit laat weten zes maanden met de bedrijven in gesprek te zijn geweest: 'We waren het zat, en dan doen we wat we altijd doen: dan gaan we procederen.'

In een reactie per mail laat Vodafone weten dat de uitspraak van de Hoge Raad een specifieke situatie met een wanbetaler betrof. Het telecombedrijf vindt het te vroeg om te concluderen dat deze uitspraak op alle klanten van toepassing is. T-Mobile laat weten dat de dagvaarding een klacht omvat die nog niet bij hen bekend was. 'Normaal gesproken legt een klant een klacht voor bij de provider voordat ze een stap naar de rechter overweegt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden