Vloekzoekers

Als Gods woord in een ouderling, zo ging deze week de Vloekmonitor 2007 van onderzoeksbureau TNS NIPO erin bij de media....

Voornaam Achternaam en Martijn van Calmthout

Vooral de commerciëlen maken het bont, noteerden de media braaf, op grond van het persbericht van de bond, opgepikt via persbureau ANP. Voornaamste booswichten zijn het nieuwe Comedy Central, waar vooral tekenfilmserie South Park hoog scoort, en Jensen! Voorts De Gouden Kooi en de heren Joling en Gordon.

De Bond laat de onderzoekers van TNS NIPO al sinds 2003 jaarlijks meten hoeveel grove taal er wordt gebezigd op Nederlandse televisiezenders.

Dat gaat met een steekproef. Driemaal per jaar kijken vrijwilligers tegen een kleine betaling een week lang naar de televisie en noteren waar en wanneer welke grofheden passeren.

Dat levert gegevens op over pakweg 69 procent van alle uitzendingen in zo’n week, aldus TNS NIPO. Na statistische bewerking genoeg voor een beeld van het hele jaar, is de gedachte.

Het aantal grofheden neemt volgens de aldus verzamelde statistiek toe, zo laat de eerste de beste grafiek in het rapportje over 2007 duidelijk zien: in 2003 was er gemiddeld 1617 keer per week grove taal op tv, in 2004 1858, in 2005 1899, in 2006 2148 keer, en vorig jaar 2327.

Waar letten die rapporteurs op? In de Vloekmonitor 2007 zelf staat pas ergens ver weg in een technische bijlage een reeks voorbeeldwoorden, van bullshit tot eikel en kutmarokkaan tot jeminee. De allergodslasterlijkste zijn gemaskeerd met een sterretje: g*dverdomme, g*dverdorie.

Wel zo decent, en een sluitende checklist is toch ondoenlijk, zegt onderzoeker Peter Kanne van TNS NIPO. ‘Maar panelleden krijgen wel vooraf instructie.’

De NIPO-panelleden (Kanne: ‘Vaak wel mensen die vloeken ook zelf een belangrijk onderwerp vinden’) meldden in 2007 gemiddeld per week precies 179 gevalletjes van grof taalgebruik meer dan een jaar eerder. Op een totaal van 2327 per week.

Dat ziet er precies en solide uit. Maar de details laten wel iets raars zien. De drie meetweken blijken namelijk enorm te verschillen.

In april zat de meting zomaar 140 grofheden ónder het weekgemiddelde van 2006. December met 50 íets, maar niet significant hoger. Alleen de septemberweek sprong er met 630 extra grofheden enorm uit.

Hoezo werd er in die week zoveel meer gescholden? Was de Nederlandse televisie opeens helemaal van God los?

Dat is niet zo, legt Kanne de verwarrende cijfers uit. ‘Absolute aantallen zeggen alleen niet zoveel, omdat er in september ook gewoon meer uren zijn bekeken.’ In die week deed NIPO namelijk een proef waarbij niet bekeken programma’s alsnog op video werden geanalyseerd. Juist om preciezer te turven.

Kanne: ‘Er is keurig voor gecorrigeerd. De stijging is misschien klein, maar wel echt.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden