Vliegende herten en walvisstemmen

null Beeld Judith Baas
Beeld Judith Baas

Vliegend hert ploetert voort

Uit de ongecontroleerde vlucht maakten we al op dat het vliegend hert, een insect dat op sommige zomeravonden het luchtruim kiest, geen soepele luchtacrobaat is. Onderzoekers van de Universiteit van Antwerpen weten nu hoe moeilijk vooral het mannetje van de Cyclommatus metallifer het heeft. Ze scanden het dier met de gigantische kaakdelen in 3D en gebruikten die in aerodynamische berekeningen. Het resultaat is een bewijs voor een evolutionair voor-wat-hoort-wat. Het mannetje gebruikt in de vlucht 26 procent meer energie dan het kaakloze vrouwtje, vooral omdat het vrijwel rechtstandig moet vliegen om niet voorover te kiepen. Daardoor heeft het dier veel luchtwrijving. Het goede nieuws is hooguit dat lopen nog inefficiënter gaat.

Meeste bergen hebben geen pyramidevorm

Vraag iemand een berg te tekenen:dikke kans dat er een puntvorm op het papier verschijnt, met het meest grondoppervlak aan de onderkant van de berg. Maar uit een studie van onder meer Princeton University blijkt dat dat type bergen - zoals de Alpen - wereldwijd slechts 32 procent van het totaal uitmaken. De overige 68 procent van de gebergten zoals de Himalaya hebben vormen waarbij het meeste grondoppervlak juist niet aan de voet van de berg zit, maar eerder halverwege. De onderzoekers schrijven in Nature Climate Change dat hun ontdekking belangrijk is voor het denken over klimaatverandering. Wetenschappers gaan er vaak stilletjes van uit dat diersoorten minder territorium tot hun beschikking krijgen wanneer ze door opwarming hoger de bergen in trekken. Maar volgens de onderzoekers van Princeton is dit bij veel gebergten dus niet het geval.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Eigen stem walvis

Walvissen zijn van elkaar te onderscheiden aan hun 'stem'. Amerikaanse onderzoekers hebben dertien individuele noordkapers, een walvissoort die voorkomt voor de oostkust van de VS en Canada, herkend aan het geluid dat zij voortbrengen. Ze analyseerden de roep die het dier gebruikt om contact te maken met soortgenoten. Aan de hand van de lengte en de toonhoogte van de roep konden de dieren worden geïdentificeerd. De resultaten van het onderzoek zijn deze week gepresenteerd op een bijeenkomst van de Acoustical Society of America.

Zonnezeil meldt zich

LightSail, het minisatellietje met ruimtezeil dat afgelopen woensdag is gelanceerd, heeft een eerste teken van leven gegeven aan diverse grondstations op aarde. De satelliet is een experiment van de particuliere ruimtevaartorganisatie Planetary Society, die wil onderzoeken of in de toekomst verre ruimtereizen kunnen worden uitgevoerd met zonnezeilen, die gebruik maken van zonlicht voor de voortstuwing. Als het zeil op 17juni wordt uitgeklapt, is het vaartuigje rond zonsopkomst en ondergang mogelijk ook vanuit Nederland met het blote oog zichtbaar.