Vijfjarige rekent al, maar zonder cijfers

Kleine kinderen kunnen al rekenen met grote getallen, zonder dat ze al formeel hebben leren cijferen...

Van onze verslaggever

Britse en Amerikaanse psychologen concluderen dat uit een reeks experimenten in het laboratorium met vijfjarigen. In het Britse weekblad Nature beschrijven Camilla Gilmore en Elizabeth Spelke hoe kinderen goede antwoorden vinden op rekenvraagstukken die als verhaaltjes zijn vermomd.

Daarbij waren de gebruikte getallen groot en waren bewerkingen als optellen en aftrekken nodig. Exacte antwoorden werden niet vereist, de verhalen moesten vooral aangeven of de kinderen de antwoorden konden schatten.

De kinderen scoorden aanzienlijk beter dan op grond van toeval mag worden aangenomen. Dat was niet alleen in stille laboratoriumsetting het geval, maar ook in meer realistische klassituaties.

De auteurs concluderen dat kinderen een natuurlijke aanleg hebben voor de omgang met grootheden. Ze pleiten voor lesmethodes voor het formele, symbolische rekenen, die bouwen op die natuurlijke rekentalenten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden