Klopt dit wel? Nederlandse politie

Vertrouwen van burgers in politie gestegen - klopt dit wel?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: het vertrouwen van burgers in de politie is gestegen.

Een man wordt in mei 2018 door de politie aangehouden tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam in Amsterdam. Beeld ANP

Van wie komt de claim?

‘Groot compliment aan politiemensen’, schrijft de politie in een persbericht.

Burgers die meededen aan een onderzoek, de Vertrouwens- en Reputatiemonitor 2018, hebben een ‘groot vertrouwen in het karakter en de dienstbaarheid van agenten en politiemedewerkers’. De reputatie van de politie onder burgers zou in drie jaar tijd bovendien zijn gestegen van 68,7 naar 71,8 punten op een schaal van nul tot honderd. De studie keek ook hoe agenten over de organisatie denken. Dat levert een minder rooskleurig beeld op. Hun vertrouwen is sterk gedaald. We focussen ons hier op burgers.

Klopt het?

Het onderzoek is uitgevoerd door het Reputation Institute, een onderzoeksbureau dat al jaren wereldwijd de reputatie meet van bedrijven en organisaties.

In 2015 voerde het eenzelfde studie uit in samenwerking met de Erasmus Universiteit. Het bedrijf is lang verbonden geweest aan deze universiteit.

De verbeterde reputatie die het Reputation Institute waarneemt, is in lijn met bevindingen van het CBS, dat om het jaar polst hoe Nederlanders over de politie denken. In de Veiligheidsmonitor 2017 staat dat het percentage van de bevolking dat zeer tevreden is over het functioneren van de politie toenam van 29 procent in 2012 naar 32 procent in 2017.

Maar reputatie is lastiger te meten. De definitie is om te beginnen niet eenduidig. Hoe is het Reputation Institute precies te werk gegaan?

De enquêtes bestonden uit tientallen stellingen, zoals: ‘de politie reageert alert’, of ‘de politie is moedig in haar optreden’. Ze werden vergezeld door een antwoordenschaal van 1 (volledig oneens) tot 7 (volledig eens). De respondenten - 2.571 burgers in 2018 en 2.638 in 2015 - lijken een aardige afspiegeling van de samenleving wat leeftijd en geslacht betreft, en zijn gelijk verdeeld over de tien regio’s van de nationale politie.

Om uit de antwoorden een reputatiescore te destilleren heeft het Reputation Institute de RepTrak Pulse ontwikkeld, een rekenmethode die leunt op vier pijlers: respect (esteem), bewondering (admiration), vertrouwen (trust) en algemeen gevoel (overall feeling). Dat algoritme wordt voor elke organisatie aangepast.

Een persmedewerker laat weten de zeven-puntenschaal wordt omgerekend naar een honderd-puntenschaal en dat daar vervolgens een ‘Reputation Institute-sausje’ overheen gaat. ‘Dat sausje is geheim. Het houdt rekening met cultuurverschillen en is gebaseerd op jarenlange ervaring.’ Hij mailt wel een ‘white paper’ uit 2011, een academisch stuk dat de contouren van de RepTrak Pulse schetst.

We leggen de Vertrouwens- en Reputatiemonitor 2018 en de white paper voor aan methodoloog Jelte Wicherts van de Universiteit van Tilburg. Maar hij is snel uitgepraat. ‘Wil je iets zinnigs over de uitkomst zeggen, dan heb je toch echt de exacte methode nodig. Nu blijft het obscuur. Een obscure methode biedt vrijwel altijd ‘vrijheidsgraden’ om de scores wat naar boven of beneden bij te stellen.’

Eveneens geheim zijn de betrouwbaarheidsintervallen rond de gevonden reputatiescores. Dat krijgen we althans in eerste instantie te horen. In 2015 scoorde de politie 68,7 punten en drie jaar later 71,8. Volgens het rapport is dat een significante stijging. Maar klopt dat wel? Die twee getallen zijn gemiddeldes. Als rond die getallen veel spreiding zit, zou het verschil louter op toeval kunnen berusten.

Even later krijgen we een telefoontje van het hoofdkantoor in Boston. Chief Reputation Officer Stephen Hahn-Griffiths geeft de standaarddeviaties door, een maat voor de spreiding van de data. De toename blijkt inderdaad statistisch significant.

Conclusie

Het is goed mogelijk dat het met de reputatie van de politie de goede kant opgaat. Indirect valt dat ook op te maken uit onderzoek van het CBS. Maar de exacte methode van het Reputation Institute is niet openbaar en dus niet te verifiëren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.