Versnelde fotosynthese levert in de toekomst mogelijk grotere oogsten op

Wetenschappers zijn erin geslaagd om fotosynthese in planten te versnellen, door er een hulpstof afkomstig uit bacteriën in te bouwen. Mogelijk kan dat in de toekomst grotere oogsten opleveren, schrijven ze in Nature.

Een tabaksewas. Beeld AFP

Al lang zijn wetenschappers op zoek naar een efficiëntere manier van fotosynthese, want dat gaat in planten niet optimaal. Een van de beperkende factoren is rubisco, het enzym dat de omzetting van CO2 in suikers regelt. Deze belangrijke hulpstof is traag en inefficiënt, omdat die niet zo goed het verschil kan zien tussen zuurstof en koolstofdioxide en soms suikers afbreekt in plaats van aanmaakt.

Een verbetering van rubisco zou snellere fotosynthese moeten opleveren, en uiteindelijk zelfs een hogere opbrengst. Daartoe lijkt de eerste stap nu gezet: de getransformeerde planten konden in dezelfde tijd tot drie keer zoveel CO2 omzetten als gewone planten.

Onderzoekers Myat Lin van Cornell University en collega's namen hiervoor het snellere rubisco-enzym uit cyanobacteriën - eencelligen die net als planten hun energie uit zonlicht halen - en stopten het in tabaksplanten.

Na veel eerdere pogingen zijn de Amerikaans-Engelse onderzoekers de eersten die erin slagen het snellere enzym naar planten te verplaatsen. Toch is er nog een lange weg te gaan tot we hetzelfde kunnen doen met andere gewassen, reageren Australische biologen in Nature.

Paul Struik, hoogleraar gewasfysiologie aan Wageningen Universiteit, is enthousiast over de studie. 'Het is een stap voorwaarts - al zou ik het geen doorbraak noemen.' Om fotosynthese te verbeteren kun je inderdaad kijken naar rubisco, zegt Struik, maar ook andere factoren, zoals het omzetten van lichtenergie, kunnen de groei van een gewas beperken. 'Hiermee krijg je niet meteen een veel beter tabakgewas'.