Vers kraterveld op Mars bleef twee jaar onopgemerkt

Wetenschappers hebben een relatief forse nieuwe inslagkrater op Mars ontdekt. Het ongeveer vijftig meter grote litteken is opgespoord met een camera van de Mars Reconnaissance Orbiter die primair bedoeld is om het weer op de planeet in de gaten te houden.

De dubbele krater in het midden van deze opname van de Mars Reconnaissance Orbiter moet op 27 of 28 maart 2012 zijn ontstaan. Eromheen zijn nog talrijke kleinere verse kratertjes te zien. Beeld NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

De ontdekking werd twee maanden geleden gedaan door wetenschapper Bruce Cantor van Malin Space Science Systems, het bedrijf dat de weercamera heeft gebouwd en de beelden ervan analyseert. Cantor merkte een donker vlekje op en begon de archieven te doorzoeken op eerdere opnamen ervan.

Uiteindelijk bleek dat het vlekje voor het eerst te zien was op een opname van 28 maart 2012 - het was dus twee jaar onopgemerkt gebleven. Later bleek dat zich hier een aantal verse inslagkraters bevindt. De donkere plek die Cantor ontdekte is het kilometers grote gebied dat bij de vorming van deze kraters is omgewoeld.

Ondiepe kraters
Begin deze maand is met de veel nauwkeurigere HiRISE-camera van de Marsorbiter een detailrijke opname van het inslaggebied gemaakt. Daarop is een tweetal opvallend ondiepe kraters te zien, waarvan de grootste een omvang van 48,5 bij 43,5 meter heeft. Geschat wordt dat hier een ongeveer vier meter groot brokstuk van een planetoïde is ingeslagen.

De kleinere kraters in de omgeving zouden geslagen kunnen zijn door brokstukken van een object dat tijdens zijn tocht door de ijle Marsatmosfeer uit elkaar is gespat. Een andere mogelijkheid is dat het secundaire inslagen betreft van materiaal dat bij de vorming van de beide grote kraters is opgeworpen.

www.allesoversterrenkunde.nl