Vergeet Justin Bieber, PewDiePie is de man

Kijken naar hoe anderen gamen is populair op YouTube. Gamers als PewDiePie hebben vele miljoenen volgers. Vanaf vandaag maakt de dienst het nog eenvoudiger. De YouTube Gaming-app daarvoor is vanaf vandaag beschikbaar in Nederland.

PewDiePie, pseudoniem van de Zweed Felix Kjellberg (inzetje rechtsboven), speelt op YouTube de game Quantum Break.

Ruim 114 miljard minuten per maand, liefst 2,4 miljard uur, besteden bezoekers van YouTube al aan het bekijken van filmpjes over games. Dat gaan er miljarden meer worden, nu de deel-je-video's-dienst het spelers mogelijk maakt om hun verrichtingen in Minecraft of in Clash of Clans rechtstreeks van hun smartphone of iPad uit te zenden op YouTube. De app daarvoor is vanaf vandaag beschikbaar in Nederland.

Tot dusver waren het vooral bezitters van een pc of spelcomputer die beelden van hun vorderingen in een game naar YouTube zenden, met behulp van speciale hardware. Die is op een smartphone of tablet met de YouTube Gaming-app niet nodig. Gamers kunnen hun eigen hoofd in de opnamen monteren, in een livestream of in een video-opname die ze daarna naar YouTube uploaden.

Belangrijkste tijdverdrijf

Kijken naar hoe anderen games spelen is een van de belangrijkste vormen van tijdverdrijf op YouTube. In de top -25 van meest gevolgde youtubers staan acht gamers. Voor de buitenwereld zijn het onbekende namen die de schijnwerpers delen met grootheden uit de popmuziek als Justin Bieber, Rihanna en One Direction.

Bovenaan prijkt al jarenlang Felix Kjellberg. De 25-jarige gesjeesde student industriële economie is bij zijn aanhang beter bekend als PewDiePie. Meer dan 43 miljoen bezoekers hebben zich geabonneerd op PewDiePie's kanaal op YouTube. De popsterren moeten het doen met nog niet de helft van dat aantal.

Volgens sommige schattingen houdt de Zweed aan de bijna 2.800 video's waarop hij commentaar geeft op games een jaarinkomen over van bijna 11 miljoen euro. Hij deelt in de opbrengst van advertenties die YouTube voor zijn video's vertoont en verdient bij aan rollen in de promotie van films of producten. Het gros van de volgers zijn mannen van tussen 18 en 34 jaar, een gewilde doelgroep voor adverteerders.

'Vier, vijf uur gamen is echt niet normaal'

Bijna een op de tien jongens is gameverslaafd. 'Ouders moeten de strijd hierover aan gaan met hun kinderen. Duidelijke regels stellen. En op zoek gaan naar alternatieven.' Lees hier het interview (+) met verslavingsdeskundige Herm Kisjes.

Succes aangezet tot navolging

Kjellbergs succes heeft tienduizenden anderen aangezet tot navolging. Ryan Wyatt, chef gamecontent van YouTube, verwacht dat de app nog meer PewDiePies zal baren. 'We maken het eenvoudiger om je gamesbeelden te streamen naar YouTube en met anderen te delen', aldus Wyatt. Vorig jaar augustus richtte YouTube al een speciale website in (gaming.youtube.com) waarop de dienst alle gamecontent bij elkaar bracht. Van meer dan 25 duizend games zijn de video's in speciale kanalen gebundeld.

De verhoogde aandacht voor gaming van YouTube, in 2006 opgekocht door Google voor 1,65 miljard dollar, komt niet uit de lucht vallen. De concurrentie rukt op. Terwijl de gamesvideo's op YouTube tussen miljoenen filmpjes van auto-ongelukken en verklede katten stonden besloot een drie jaar oude rivaal zich in 2014 helemaal toe te leggen op gamers. Dat heeft Twitch geen windeieren gelegd. Het heeft inmiddels 1,5 miljoen aanbieders die meer dan 100 miljoen bezoekers per maand trekken.

Twitch

Volgens Wyatt kunnen YouTube Gaming en Twitch prima naast elkaar bestaan. Wyatts bazen dachten daar aanvankelijk kennelijk anders over. In 2014 verschenen berichten dat YouTube een overnamebod van 1 miljard dollar had gedaan. Enkele maanden later werd Twitch opgekocht door Amazon voor 970 miljoen.

De concurrentie tussen YouTube en Twitch breidt zich uit. Twitch is vorige maand een kook-kanaal begonnen. Hier is de grootste uploader geen PewDiePie, maar iemand die de Z-generatie geboren rond of na de millenniumwisseling weinig zal zeggen: de in 2004 overleden Julia Child. De Amerikaans kookboekenschrijfster had haar hoogtijdagen in de jaren zeventig en tachtig.

Vloeken

Ouders en opvoeders verbazen zich over het feit dat hun kroost uren kijkt naar iemand die met een gespeeld hoog stemmetje en soms vloekend (PewDiePie) commentaar levert op zijn eigen spelvorderingen.

Wyatt: 'Wij mensen kijken graag naar iemand die een bijzondere prestatie neerzet. Dat kan in een sport zijn, maar ook in iets anders.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden