Van 'wiskundemeisje' tot hoogleraar communicatie

Volkskrant-columniste en ex-'wiskundemeisje' Ionica Smeets mag voortaan Prof. dr. ir. voor haar naam zetten. Ze is benoemd in Leiden.

Ionica Smeets: 'Science communication. Dat is Engels, dat klinkt interessanter.' Beeld Ype Driessen

Wetenschapsjournaliste, Volkskrant-columniste en voormalig 'wiskundemeisje' Ionica Smeets (Delft, 1979) is benoemd tot hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Aan de bètafaculteit gaat ze aan de slag op de leerstoel wetenschapscommunicatie, vooralsnog in deeltijd. Haar column 'Ionica zag een getal' in de zaterdagbijlage Sir Edmund zet ze voort.

Een oude droom?

'Eerlijk gezegd was hoogleraar worden, toen ik ging promoveren, wel het doel. Maar daarna ben ik een beetje afgedwaald.'

U doelt op uw weblog en gelijknamige column De wiskundemeisjes, dat u als promotiestudent samen met Janine Daems begon?

'Een uit de hand gelopen hobby mag je het toch wel noemen. Ik denk wel eens: wat een geluk dat we in deze tijd leven. Vroeger was ik misschien een of ander krantje over wiskunde begonnen, met vijftig abonnees. Nu kun je iedereen bereiken die internet heeft.

'Nadat ik vorig jaar te gast was bij Zomergasten, werd ik opeens voor overweldigend veel dingen gevraagd. Toen heb ik op een terras een prioriteitenlijstje gemaakt van drie dingen die ik graag wilde gaan doen. Doorgaan met columns schrijven voor de Volkskrant. Een eigen programma op VPRO-televisie - we gaan dit najaar een pilot maken. En hoogleraar worden: dat stond op één.'

Hoogleraar science communication?

'Dat is Engels voor wetenschapscommunicatie, dat klinkt interessanter. Onderzoek en onderwijs over wetenschapscommunicatie, dat is in elk geval de leeropdracht. Ik ga eerst eens rustig kijken was ze nu al precies doen en wat er mogelijk is. Ik denk er bijvoorbeeld over of het niet mogelijk zou zijn om ook een vak datajournalistiek te verzorgen.'

Het wordt meer dan wiskunde, in elk geval.

'Zeker. Ik voel me een beetje als de Britse hoogleraar wiskunde Marcus du Sautoy, een van mijn favoriete wiskundigen. Toen hij hoogleraar publiek begrip van de wetenschap werd, vroegen ze hem: wat vind je van klimaatverandering? Waarop hij antwoordde: ik heb geen idee, maar ik heb wel veel verstand van elliptische krommen. Daarin herken ik me wel een beetje.

'Ik verheug me er vooral op om met allemaal sterrenkundigen, natuurkundigen en andere interessante bètawetenschappers gave dingen te gaan doen.'