Van energieopwekkende ruit tot Netflix voor games

Donderdag gaat in Las Vegas voor de vijftigste keer 's werelds grootste gadgetbeurs CES van start. Nog nooit waren er zo veel Nederlandse start-ups aanwezig. Wat brengen zij mee? En worden dat het nieuwe Tetris of de nieuwe iPhone?

Geïnteresseerden vergapen zich aan het nieuwste van het nieuwste in de consumentenelektronica. Beeld ap

De grootste gadgetbeurs ter wereld, de CES in Las Vegas, viert haar vijftigste verjaardag. Nederlandse start-ups zijn met een recordaantal aanwezig. Dertig bedrijven willen een succesvolle sprong naar de Verenigde Staten maken.

Verantwoordelijk voor de grote toename (vorig jaar waren er twee) is StartupDelta, de overkoepelende club voor de Nederlandse start-upscene. Vorig jaar keek toenmalige start-upambassadeur Neelie Kroes nog jaloers naar een grote Franse handelsmissie in Las Vegas, dit jaar doet Nederland hetzelfde. Dit onder de vleugels van minister Kamp van Economische Zaken en de nieuwe StartupDelta-ambassadeur prins Constantijn.

Opvallend is dat het bedrag dat Nederlandse start-ups bij binnen- en buitenlandse investeerders de afgelopen twee jaar hebben opgehaald juist sterk is afgenomen, van 500 miljoen in 2014 naar 250 miljoen in 2016. 'Maar als je de uitschieters eruit haalt, is er niet zoveel aan de hand', zegt Lorenz van Gool, die voor de site Startupjuncture onderzoek doet naar investeringen in Nederlandse start-ups. De grote uitschieter in 2014 was de 200 miljoen euro die betalingsprovider Ayden ophaalde. Ook de nummer twee, Takeaway.com (moederbedrijf van Thuisbezorgd), haalde veel geld op.

'Dankzij StartupDelta zit het met de pr rondom de Nederlandse start-ups wel goed', vindt Van Gool, die zelf niet betrokken is bij StartupDelta. 'Als je kijkt naar de investeringen, lopen we nog wel fors achter op landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland, maar ook op Scandinavië.'

Booking.com en TomTom, respectievelijk opgericht in 1991 en 1996, gelden in het buitenland nog altijd als dé voorbeelden van Nederlandse techbedrijven die een succesvolle internationale carrière hebben gemaakt. Een recenter voorbeeld is de site WeTransfer, waarmee eenvoudig bestanden kunnen worden uitgewisseld.

Wat zijn de pareltjes van de toekomst? De Volkskrant neemt zes van de dertig Nederlandse CES-gangers onder de loep.

Vijftig voetbalvelden

De Consumer Electronics Show in Las Vegas is de grootste gadgetbeurs ter wereld. Dit jaar worden er 165 duizend mensen verwacht tussen 5 en 8 januari. Er zijn 3.800 exposanten die de 23 hectare beursvloer (zo'n 50 voetbalvelden) vullen met alle mogelijke elektronica. Alleen Apple ontbreekt al jaren. De beurs viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. De allereerste editie vond in 1967 plaats in New York, met toen nog 250 exposanten. In al die jaren is de enige constante factor de tv: ook in 1967 nam die een belangrijk deel van de vloer in.

1. BabyWatcher

Wat is het?

Babyecho's voor de consumentenmarkt. De scanner waarmee iedereen zelf babyecho's kan maken kwam in mei 2016 op de markt. Aanstaande ouders kunnen de scanner huren. Twee weken (maximaal 34 echo's) kost 99 euro.

Voorziet het in een behoefte?

Sommige aanstaande ouders zullen het leuk vinden om zelf naar hun baby te kijken, zonder echoscopiste erbij. Mogelijke nadelen zijn er ook: ouders zouden op de echo iets kunnen zien wat tot onnodige ongerustheid en vervolgonderzoeken leidt.

Wat vindt de buitenlandse pers ervan?

Nog niet zo veel. Techcrunch was wel enthousiast over een Oost-Europese voorganger uit 2013: 'Gezien de spanning die er altijd aan een eerste zwangerschap kleeft én de huidige belangstelling voor gezondheidsapps, is het veilig om te stellen dat hier een grote markt voor is.'

2. Physee

Wat is het?

Dit bedrijf uit Delft maakt powerwindows. Oftewel: energieopwekkende ramen. Per vierkante meter zou er door een onzichtbare coating genoeg energie kunnen worden opgewekt om een telefoon op te laden. De bedenkers denken aan kantoorgebouwen, appartementencomplexen, geluidswallen en panoramische daken van elektrische auto's. Kortom, alle plekken waar glas is.

Voorziet het in een behoefte?

Ja. Ramen zijn overal, behoefte aan elektriciteit ook. De Delftse start-up won onlangs de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van de Postcodeloterij, waarmee het bedrijf verder kan groeien. Twijfel is er ook: de ramen wekken veel minder energie op dan de zonnepanelen die we nu kennen. Voor elk traditioneel paneel zijn maar liefst zeven powerwindows nodig. Toch zal een Rabobank in Eindhoven binnenkort van 30 vierkante meter energieopwekkend glas worden voorzien. Dat moet het begin zijn.

Wat vindt de buitenlandse pers ervan?

Niets: Physee is buiten Nederland nog een grote onbekende. De Delftenaren zijn naarstig op zoek naar projectontwikkelaars die in Californië of Dubai een groot gebouw willen neerzetten met de ramen. Een beter uithangbord zal niet denkbaar zijn.

3. Utomik

Wat is het?

In het kort: Netflix voor games. Voor een vast maandbedrag (voorlopig 6 euro, daarna 10 euro) kan de liefhebber games op zijn pc spelen. Er zijn ruim 400 games beschikbaar die on demand kunnen worden gespeeld, zonder advertenties.

Voorziet het in een behoefte?

Zeker. Utomik is ook niet de eerste die zoiets probeert, maar belooft gebruiksvriendelijker te zijn. Alles staat en valt natuurlijk met de deals die met de uitgevers van de games gemaakt worden en met de techniek die gebruikt wordt om de games zonder haperen op het scherm te toveren. Hierbij wordt eerst een klein stuk van een game gedownload, zodat de gamer niet lang hoeft te wachten voordat hij kan beginnen. Tijdens het spelen wordt de rest binnengehaald.

Wat vindt de buitenlandse pers ervan?

Hoewel het van oorsprong Eindhovense bedrijf gedeeltelijk al de overstap naar Silicon Valley heeft gemaakt, heeft het nog niet veel Amerikaanse aandacht gekregen. Venturebeat ziet wel mogelijkheden: 'Als het bedrijf echt de code kan kraken die nodig is om streamingdiensten op het kwaliteitsniveau te krijgen die gamers verwachten, dan kan het eindelijk de traditionele gamemarkt overhoop gooien.'

4. Keezel

Wat is het?

Keezel maakt een draagbaar apparaatje waarmee iedereen veilig kan internetten op openbare wifi-netwerken. Een andere mogelijkheid is het opheffen van regiorestricties, waarmee bijvoorbeeld alle programma's van NPO Gemist in het buitenland kunnen worden bekeken.

Voorziet het in een behoefte?

Iedereen die gesteld is op zijn privacy en veiligheid heeft belang bij een apparaat als Keezel. Wie een beetje handig is met internetinstellingen kan dit allemaal ook handmatig bij elkaar klussen, maar met Keezel gaat het een stuk eenvoudiger.

Wat vindt de buitenlandse pers ervan?

Keezel bewijst dat aanwezigheid op de CES veel impact kan hebben. Het was vorig jaar een van de twee Nederlandse start-ups in Las Vegas. Daarna kreeg het bedrijf veel internationale aandacht. Na een crowdfundingcampagne is Keezel nu te koop. Technologiesite CNet was wel kritisch over een prototype: 'groot en zwaar'.

5. Helios Smart Ring

Wat is het?

De Nederlandse start-up e-Senses richt zich met zijn intelligente ring op de gezondheidsmarkt. De ring geeft persoonlijke informatie over de hoeveelheid zonlicht waaraan de drager is blootgesteld en de hoeveel vitamine D die daarmee wordt aangemaakt, gekoppeld aan huidtype en gedrag. Dit moet helpen bij het vinden van een perfecte balans tussen zonbescherming en het voldoende aanmaken van vitamine D.

Voorziet het in een behoefte?

Ja. Mensen houden van balans. In dit geval: je wil niet verbranden maar wél voldoende vitamine D aanmaken. Een nadeel zien we ook: niet iedereen zal met zo'n forse ring rond willen lopen.

Wat vindt de buitenlandse pers ervan?

Weinig nog. Ook e-Senses hoopt op de CES aandacht te krijgen voor zijn gadget, die hoe dan ook origineel is. De ring zal vanaf februari te koop zijn.

6. Datumprikker.nl - De boer op zonder spruitjesgeur

Drones, robotvogels, techniek voor zelfrijdende auto's, virtual reality. En dan ineens: Datumprikker.nl. Misschien wel de opvallendste start-up tussen de dertig Nederlandse jonge techbedrijven die met de handelsmissie naar Las Vegas meegaan is de site waarmee Nederlanders al zo'n vijftien jaar hun gezamenlijke afspraken inplannen.

Start-up? Eigenlijk mogen er alleen piepjonge bedrijven mee met minister Kamp en prins Constantijn, maar omdat Datumprikker.nl in 2014 werd overgenomen geldt het toch als een start-up. Voor de oudgediende is het een uitgelezen mogelijkheid om werk te maken van zijn internationale ambities.

Bijproduct

Datumprikker.nl ontstond ooit als bijproduct, maar ontwikkelde zich gestaag tot een veelgebruikte site. Met zijn oer-Hollandse naam en non-design past het in een goede traditie waarin ook Startpagina, Buienradar of Marktplaats staan. Sites die precies doen wat de naam belooft. Bij Datumprikker is dat - precies ja - het prikken van datums voor groepen. Dat scheelt veel heen en weer gemail.

Technisch directeur en oprichter Geert Merkelbach is enthousiast over de veranderingen die zijn site heeft doorgemaakt sinds het in 2014 werd overgenomen door WeekCal, ook actief in onlinekalenders. Door die overname zag Merkelbach zijn droom dichterbij komen: 'We hebben grootse plannen om de kalendermarkt op zijn kop te zetten.'

Redesign

Een eerste stap was een radicaal nieuw ontwerp voor de site. Inderdaad ziet die er nu heel gelikt uit. 'We wilden af van de spruitjeslucht die aan ons kleefde', zegt Merkelbach. Maar was diezelfde spruitjesgeur juist niet een van de succesfactoren? Mensen vonden de site sympathiek vanwege de Hollandse naam en het zolderkamerdesign. De eerste reacties van de vaste gebruikers op het nieuwe ontwerp waren inderdaad vernietigend. 'Dat was een heel moeilijke periode voor ons. We geloofden er namelijk heilig in dat er iets moest veranderen.'

Die verandering heeft te maken met het verdienmodel, waarbij Datumprikker zich liet inspireren door het buitenlandse succes van het eveneens Nederlandse WeTransfer. Mensen kunnen via deze site eenvoudig grote bestanden uitwisselen. Tijdens dit proces krijgen ze fraai vormgegeven advertenties te zien. Iets dergelijks moet met Datumprikker gaan gebeuren. Niet voor niets is het redesign door het bureau gedaan dat ook verantwoordelijk was voor WeTransfer.

Inmiddels weet Merkelbach dat het bezoek niet is ingestort, integendeel. Ongeveer anderhalf miljoen mensen maken elke maand gebruik van de onlineplanner. Maar dat is niet genoeg. Lang niet. Datumprikker wil namelijk naar het buitenland. Het zal niet eenvoudig zijn daar in de buurt van het Nederlandse succes te komen.

Concurrentie

'In Nederland had het kneuterige imago zijn charme. Jarenlang groeide het ook helemaal vanzelf door mond-tot-mondreclame. Maar voor het buitenland is het concept niet onderscheidend genoeg', stelt start-upkenner Lorenz van Gool. Internationale partijen die ongeveer hetzelfde doen zijn Doodle.com, NeedToMeet.com en Rally.com. Van Gool: 'En vergeet Google niet. Via Google Calendar kan je ook prima een afspraak inplannen met meerdere mensen.'

Merkelbach erkent dat het niet eenvoudig zal zijn, zeker in de VS. Doodle.com bijvoorbeeld heeft maandelijks 26 miljoen gebruikers. Er zal dus veel marketinggeweld nodig zijn om een plekje te bevechten. Maar Merkelbach denkt ook dat Cally.com (de naam waaronder Datumprikker de buitenlandse markt moet veroveren, afgeleid van kalender) wel degelijk uniek is. 'Bij partijen als Doodle draait het alleen om efficiëntie. Wij vinden het belangrijk dat het contact menselijk en leuk is. Je moet er blij van worden.' Daarbij is Datumprikker, pardon Cally.com, net als zijn concurrentie aan het experimenteren met kunstmatige intelligentie. Een virtuele assistent kan bijvoorbeeld een leuke locatie voor een romantisch etentje aandragen.

In Las Vegas hoopt Merkelbach technische partners te vinden om deze intelligentie op een hoger plan te brengen. Daarnaast is hij op zoek naar marketingpartners én naar extra miljoenen van investeerders om de expansieplannen mogelijk te maken. Dit jaar moet het dan echt gaan gebeuren. 'Stap voor stap, stad voor stad.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden