Van achtbaans-snelweg naar geitenpad

Voor 89 gulden per maand kan de consument dankzij breedband-Internet een supersnelle toegang krijgen. Maar eenmaal buiten het domein van de kabelexploitant neemt de snelheid dramatisch af....

D E AMERIKAANSE Internet-aanbieder At Home is deze maand in Nederland begonnen. Via de televisiekabel biedt het bedrijf een supersnelle verbinding aan voor 89 gulden per maand. Daarvoor krijgt de consument onder meer een website met het laatste nieuws, maar ook de trailer van Star Wars. Een eenvoudiger variant, Chello, ging vorige maand van start, terwijl KPN experimenteert met Snelnet, een proef waarbij het NOS Journaal en andere tv-programma's via de telefoonlijn zijn te zien.

De drie bedrijven maken gebruik van breedbandig Internet. Door informatie digitaal te versturen over glasvezelkabels, of slimmer te verpakken voor telefoonkabels, neemt de surfsnelheid spectaculair toe. Biedt een ISDN-lijn een snelheid van 128K per seconde, voor 49,95 gulden per maand, breedband begint bij 1,5 MB. Wachten op foto's, geluidsfragmenten en bewegende beelden is dan, in theorie, niet meer nodig.

Wie breedband heeft, zet na thuiskomst niet zijn televisie maar de computer aan. Achtuur Journaal gemist? Met een druk op de knop verschijnt het bulletin alsnog op Snelnet. Filmpje pakken? At Home toont de filmtrailers en biedt de mogelijkheid van doorklikken naar de bijbehorende recensies van NRC Handelsblad of de Volkskrant. Grote bedrijven geloven heilig in deze ontwikkeling en spenderen een fortuin aan breedband-techniek. Microsoft stak vorige week nog tien miljard gulden in de Amerikaanse telefoonmaatschappij AT & T. Dat bedrijf is ook kabelexploitant en heeft via At Home 460 duizend abonnees in de VS. De Duitse uitgever Bertelsmann blies onlangs zijn plannen voor betaaltelevisie af, mede omdat die markt door de opkomst van breedbandig Internet onzeker is geworden.

Maar de consument moet nog worden overtuigd. De circa duizend Amsterdammers die meedoen aan KPN's proef met Snelnet, weten dat een film kijken in de studeerkamer geen pretje is. De bureaustoel is Spartaans, het scherm klein en het beeld hapert op spannende momenten. Bovendien is zonder breedbandig Internet het laatste nieuws ook wel te volgen via nieuwszenders op tv of via e-mail-kranten.

Desondanks steekt At Home in Nederland de komende vijf jaar honderd miljoen gulden in de introductie van breedbandig Internet. Van dat geld is onder meer een redactie van tien man opgezet om een bijbehorende website te verzorgen. De journalisten groeperen het belangrijkste nieuws van de dag per onderwerp (economie, sport, cultuur, technologie), maken een keuze uit ANP-berichten en bieden bijvoorbeeld spelletjes aan.

Eigen nieuws staat er niet op. 'We maken een keuze uit wat al op het net te vinden is', stelt At Home-hoofdredacteur Marcus Polman, 'en dat bieden we dan op een toegankelijke manier aan.' Volgens hem is de site bedoeld voor beginnende Internetters die de weg op het web nog niet goed weten. 'We mikken op de gewone man, niet op whizzkids.'

Op een presentatie van At Home in Den Bosch werd afgelopen week gemopperd dat kabelexploitanten zich niet met inhoud moeten bemoeien. De kabelbedrijven CasTel in het noorden van het land en Palet in het zuiden, zijn mede-aandeelhouder van At Home en bieden alleen Internet-toegang aan via de At Home-site. 'Ik wil alleen snelle toegang tot Internet', zei een belangstellende. 'Waarom moet ik betalen voor een website van mijn kabelexploitant? Die trailer van Star Wars vind ik zelf wel.' Desondanks zei hij 'bij gebrek aan keuze' een abonnement te nemen.

Dat weet ook At Home. Het bedrijf heeft 150 duizend abonnees nodig om quitte te draaien, en richt zich daarbij op beginners. Ook Chello heeft om die reden een eigen site gebouwd. Daarop staan een handvol nieuwsberichten, een uitzending van het Engelstalige ITN-journaal, een interactieve kleurenplaat voor kinderen en veel verwijzingen naar andere nieuwsorganisaties.

Amsterdam, waar exploitant A2000 niet kan kiezen tussen At Home en Chello, biedt alleen snelle toegang (maximaal 1,5 MB) voor 89 gulden per maand. Kabelbedrijf Casema, ruim een miljoen abonnees in Den Haag, Utrecht en omgeving, doet niet aan breedband en levert een snelheid vergelijkbaar met ISDN voor 59 gulden per maand.

Waar de multimediale consument ook woont, hij zal merken dat de snelheid spectaculair afneemt zodra hij op eigen kracht het Internet opgaat. Alle kabelexploitanten en KPN garanderen hoge snelheden, zolang de consument op de zelf gemaakte website blijft.

Binnen dat netwerk wordt informatie verzameld van andere sites en op de eigen server gezet. Hetzelfde gebeurt automatisch met websites die populair blijken onder gebruikers. Maar wie een hotelletje wil boeken in Alaska, zal merken hoe een achtbaans-snelweg zich plots vernauwt tot ee geitenpad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden