Universiteit van Colorado speelt belangrijke rol in toekomstig maanonderzoek

De Universiteit van Colorado in Boulder gaat een belangrijke rol spelen in het toekomstige Amerikaanse onbemande maanonderzoek. Het Laboratory for Atmospheric and Space Physics van de universiteit heeft zes miljoen dollar van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA ontvangen voor de ontwikkeling en bouw van LDEX (Lunar Dust Experiment) - een instrument dat onderzoek gaat doen aan maanstof. LDEX gaat deel uitmaken van de Lunar Atmosphere and Dust Experiment Explorer (LADEE) - een onbemande ruimtesonde die in 2011 gelanceerd moet worden en vanuit een baan om de maan metingen gaat verrichten aan maanstof en aan de extreem ijle 'dampkring' van de maan. LDEX wordt getest en gekalibreerd door het Colorado Center for Lunar Dust and Atmospheric Studies (CCLDAS), een nieuw onderzoekscentrum aan de universiteit dat eveneens tot stand komt dankzij NASA-subsidie. CCLDAS is een van de zeven initatieven die door NASA zijn geselecteerd voor het (virtuele) Lunar Science Institute dat in april 2008 van start is gegaan. Een van de andere zes is LUNAR (Lunar University Node for Astrophysical Research), eveneens voorgesteld door onderzoekers van de Universiteit van Colorado. LUNAR gaat zich richten op de ontwikkeling van diverse wetenschappelijke instrumenten op de maan, waaronder experimenten op het terrein van de zwaartekracht en de relativiteitstheorie, instrumenten voor onderzoek aan de zon en aan het verre heelal, en een netwerk van radio-ontvangers voor lage frequenties op de achterzijde van de maan.