Uitkomst van 'duivels' onderzoek roept vragen op

Onderzoekers van TIGR - The Institute for Genomic Research, het bedrijf van de Amerikaanse 'genenjager' J.Craig Venter in Rockville, Maryland - hebben in het laboratorium vastgesteld wat het minimale pakket aan genen is waarmee de tot dusver kleinst bekende vorm van zelfstandig leven het kan stellen....

Hun antwoord, gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Science van 10 december, luidt: ergens tussen de 265 en 350. De bacterie Mycoplasma genitalium kan van de 480 voor eiwitten coderende genen die het normaal bevat, er zo'n 130 missen zonder het loodje te leggen. Ruim honderd van de overblijvende genen doen iets wat de onderzoekers nog niet weten. Het resultaat, schrijven ze in Science, maakt het in beginsel mogelijk een laboratoriumexperiment te verzinnen om kunstmatig leven te creëren. Maak van die 350 genen een kunstmatig chromosoom, et voilà.

Maar daar gaan ze voorlopig niet aan beginnen. Eerst dienen ethici, of liever nog het brede publiek, aan te geven of dat wel mag en of we dat wel willen.

Een groep Amerikaanse ethici, onder wie de befaamde Arthur J. Caplan van de universiteit van Pennsylvania, geeft in hetzelfde nummer meteen maar antwoord. 'Het vooruitzicht op het scheppen van nieuwe (vormen van leven) is niet strijdig met welke morele regels of grenzen dan ook. Maar het roept wel vragen op, die eerst beantwoord moeten worden voordat we op deze weg voortgaan.' Het is gemakkelijk om dit type onderzoek als 'duivels' voor te stellen. Laten we ook eens nadenken hoe we het zouden kunnen aanwenden voor het welzijn van ons allemaal, aldus hun commentaar.