'Uber gebruikt gestolen technologie voor zelfrijdende auto's Google'

Waymo, Googles divisie voor zelfrijdende auto's, beschuldigt een oud-medewerker van de diefstal van duizenden pagina's bedrijfsgevoelige informatie. De voormalige werknemer is nu in dienst bij Uber, dat de gestolen technologie zelf zou gebruiken. De man, Anthony Levandowski, heeft een maand voor hij ontslag nam bij Waymoveertienduizend bestanden gekopieerd van een beveiligde server, aldus Waymo.

Anthony Levandowski voor een zelfrijdende auto van Uber Beeld ap

Met deze kennis richtte hij begin vorig jaar een bedrijf op voor zelfrijdende vrachtwagens, Otto, dat enkele maanden later door Uber werd gekocht voor 680 miljoen dollar (642 miljoen euro).

Volgens Waymo heeft Levandowski de diefstal bewust gepland. Het bedrijf heeft documenten online gezet waarin het de beschuldigingen aan het adres van de Ubermedewerker tot in detail heeft opgeschreven. Daaruit blijkt dat Levandowski een laptop gebruikte om in te breken op beveiligde systemen van Google, vervolgens de documenten weer van de laptop haalde en deze daarna niet meer heeft gebruikt. Enkele weken later stapte hij op om voor zichzelf te beginnen.

Waymo ontdekte de fraude naar eigen zeggen doordat een toeleverancier van zowel Waymo als Uber per ongeluk een attachment mailde naar Waymo waarin gedetailleerde informatie stond over het radarsysteem dat Uber gebruikt voor zijn autonome auto's. De werking van deze zogenoemde Lidar leek precies op het apparaat dat Waymo zelf heeft ontwikkeld.

Waymo is daarop een onderzoek begonnen en ontdekte dat Levandowski bijna 10 gigabyte gevoelige data had gekopieerd. Ook andere ex-werknemers van Waymo die daarna bij Otto zij begonnen, zouden bedrijfsgevoelige informatie, zoals leverancierslijsten, hebben gestolen.

Ronddraaiende laser

Lidar is een snel ronddraaiende laser die de omgeving zeer gedetailleerd in kaart brengt. Lidar vormt de ogen van de autonoom rijdende auto en is een zeer kostbaar onderdeel. Doordat Uber toegang had tot het ontwerp van Waymo, kon het snel en tegen lage kosten zijn eigen versie ontwikkelen, stelt Waymo. Uber zegt de beschuldigingen serieus te nemen en heeft een onderzoek ingesteld.

Het voorkomen van deze vorm van fraude is bijzonder lastig, zegt hoogleraar internetveiligheid Michel van Eeten van de TU Delft. 'Je kunt al je systemen dicht timmeren en je bedrijfsgegevens zo goed beveiligen dat niemand er bij kan, maar hou je ook legitiem gebruik tegen. Dan smoor je de eigen innovatie.' Omdat het om een hooggeplaatste werknemer bij Waymo gaat, zou deze in principe bij alle informatie moeten kunnen. 'Dus als je ziet dat zo iemand data heeft gedownload, moet je dan zeggen: dat mag niet?' Waarschijnlijk heeft de ex-werknemer die nu verdacht wordt bovendien niet alle data in één keer gedownload, maar dat telkens in kleine stukjes gedaan.

Eigendomsrecht

Volgens Van Eeten moet het beschermen van bedrijfsgegevens vooral komen van het intellectueel eigendomsrecht. Maar dan moet Waymo wel kunnen aantonen dat Levandowski de kennis van zijn voormalige werkgever heeft gebruikt bij de ontwikkeling van zijn eigen Lidarsysteem. Waymo zegt dat de architectuur van de elektronische schakeling van Uber als twee druppels water lijkt op de Lidar die het bedrijf zelf in negen jaar tijd ontwikkelde.

De technologie van zelfrijden is van levensbelang voor Uber: zodra andere bedrijven met zelfrijdende auto's komen, is de taxidienst, die nu nog leunt op menselijke chauffeurs, vermoedelijk ten dode opgeschreven. Het is Uber er daarom alles aan gelegen zich de technologie eigen te maken. Het lapt de wet daarbij soms aan zijn laars: onlangs kreeg Uber het aan de stok met de Amerikaanse toezichthouder nadat het zonder toestemming autonome auto's had laten rondrijden in San Francisco. Deze week kwam het bedrijf in opspraak nadat een voormalige werkneemster had beweerd dat er binnen Uber sprake was van seksuele intimidatie en dat het management niets heeft gedaan met haar klachten. Uber heeft naar aanleiding van de beschuldigingen ook een onderzoek ingesteld. Ook daarop kwam weer kritiek omdat alle onderzoekers op de loonlijst van het bedrijf staan, of er ooit voor gewerkt hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden