Twitter verwijdert app uit catalogus voor Google Glass

Valt het doek voor Google Glass? Op internet wemelt het in elk geval al van de necrologieën. Jongste aanleiding is dat Twitter zijn app heeft verwijderd uit de catalogus van toepassingen voor Google's slimme bril.

Een model draagt een prototype Google Glass tijdens een Google presentatie in Praag, Tsjechië, op 15 mei 2014Beeld EPA/Filip Singer

Dat een cruciale service als het berichtennetwerk Twitter zou zijn afgehaakt, wordt gezien als een zware tegenslag voor Google Glass.

Google noch Twitter heeft officieel gereageerd op het nieuws, dat zich woensdag als een lopend vuurtje verspreidde. Dat gebeurde overigens op basis van magere aanwijzingen. Een gebruiker op de website Reddit, onder de schuilnaam pete716, schrijft bij navraag van de helpdesk van Twitter hebben gehoord dat de ontwikkeling van de software is stopgezet. Een reden zou niet niet zijn genoemd.

In het overzicht van Glassware, zoals het Californische internetbedrijf, de toepassingen voor zijn computerbril noemt, was de Twitter-app gisteren inderdaad niet meer te vinden.

Waar of niet, feit is wel dat het sinds deze zomer opmerkelijk stil is geworden rond Google Glass, dat informatie van internet projecteert op een klein rechthoekig scherm voor een van de ogen van de drager. De bril legt verbinding met internet via de smartphone of tablet van de gebruiker, en heeft die bijvoorbeeld ook nodig om zijn locatie te bepalen.

Testprogramma

In mei kondigde Google nog aan dat het zijn testprogramma zou openstellen voor iedere belangstellende, een jaar nadat het zijn opmerkelijke gadget officieel had geïntroduceerd. Vanaf dat moment was de bril slechts beperkt beschikbaar geweest voor ontwikkelaars, en alleen in de Verenigde Staten.

De vereisten zijn bijgesteld tot een Amerikaans postadres en bereidheid om 1500 dollar (1200 euro) neer te tellen. Op het digitale loket staat evenwel alleen te lezen dat belangstellenden zich kunnen inschrijven, en wordt met geen woord gerept over leveringstijden.

Het is volstrekt onduidelijk hoeveel brillen er in omloop zijn. Schattingen lopen uiteen van duizenden tot enkele tienduizenden. In Nederland lopen een paar handenvol early adaptors ermee rond. Die hebben ze in de VS op de kop getikt (of laten tikken).

Koudwatervrees

Volgens Google-watchers zou Twitter zijn afgehaakt, omdat het na schattingen zou hebben besloten dat de sop de bril niet waard is. Er zouden te weinig gebruikers zijn om de inspanningen te verdedigen.

Anderen denken Google zelf koudwatervrees heeft gekregen na alle negatieve publiciteit. Er wordt gevreesd voor schending van de privacy, omdat de drager van een Google-bril onopgemerkt foto's en video's kan nemen van passanten en informatie kan opvragen. Kroegen en restaurants in Silicon Valley, het hart van de Amerikaanse internet- en computerindustrie, weigeren gasten die hun Google Glass niet willen afzetten. Casino's en bioscopen weren de brillen en deze zomer ontstond onrust toen de Amerikaanse politie een Glass-dragende automobiliste op de bon slingerde op basis van een wet die telefoneren onder het rijden verbiedt. Oogspecialisten waarschuwen voor kwalijke gevolgen.

In een recente column droeg de gezaghebbende publicist John Dvorak de Google Glass ten grave. Het was de Amerikaan opgevallen dat hij in San Franscisco niemand meer over straat ziet lopen met de bril op, en dat ze ook in tv-shows en podcasts schitteren door afwezigheid.

Tot een heel andere reden voor de (vermeende) impopulariteit kwam onlangs een directeur van computermaker HP. De bril zou geen seks-appeal hebben. 'Zou je hem tijdens een afspraakje dragen?', vroeg Ray Edwards zich af. 'Vermoedelijk niet, en als je het deed, zou je geen tweede date krijgen.'

Een andere aanwijzing dat de gadget nu al op zijn retour is het grote aanbod op eBay. Op de internetveiling zijn meer dan 150 exemplaren te koop - voor prijzen variërend van 370 tot 2.700 dollar. Chinese namaak, een andere graadmeter voor de populariteit van nieuwe technologie, is er niet te vinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden