TU Delft: 10 procent minder files, zonder extra asfalt

Het aantal files in de spits kan met 10 procent worden teruggebracht zonder ook maar 1 meter nieuw asfalt aan te leggen. Dit zeggen wetenschappers Femke van Wageningen-Kessels, Thomas Schreiter en Yufei Yuan die deze week aan de TU Delft promoveren op hun verkeersmodel Fastlane.

Beeld anp

Met het model kunnen verkeerskundigen op basis van de actuele situatie op de weg beter dan ooit voorspellen waar en wanneer files gaan ontstaan. De voorspelling geeft wegbeheerders de tijd om (een deel van) het verkeer om te leiden.

Vooral op snelwegen met veel vrachtwagens valt winst te behalen met het systeem, zegt Van Wageningen-Kessels. Door de snelheidsverschillen tussen personenauto's en vrachtwagens zijn deze wegen bovengemiddeld filegevoelig. 'Wij houden in ons model rekening met de individuele afmetingen en snelheden van weggebruikers', zegt Van Wageningen-Kessels. 'Hierdoor kunnen wij een half uur tot een uur vooruit betrouwbaardere filevoorspellingen maken dan de huidige verkeersmodellen.'

Economische schade
Een betrouwbare voorspelling van een half uur lijkt beperkt. Toch kan dit met enkele kleine aanpassingen in de infrastructuur letterlijk miljoenen euro's per week opleveren. De economische schade door vrachtwagens die in files vertraging oplopen, is groot.

De promovendi stellen een drietal maatregelen voor die dankzij hun model files kunnen bestrijden. Met dynamische maximumsnelheden kunnen automobilisten worden gedwongen hun snelheid aan die van vrachtwagens aan te passen voordat het verkeer door de snelheidsverschillen als een harmonica in elkaar schuift.

Wegbeheerders kunnen, afhankelijk van de prioriteit van de dag, kiezen om meer of juist minder vrachtwagens toe te laten op de snelweg. Veel snelwegopritten in de Randstad zijn al uitgerust met toeritstoplichten. De promovendi stellen voor bij de opritten aparte stroken voor personenauto's en vrachtwagens te reserveren. Zo kunnen wegbeheerders meer of minder vrachtwagens toelaten op de snelweg.

Apps
Door de voorspellingen zichtbaar te maken in navigatiekastjes en apps voor de mobiele telefoon, kunnen automobilisten al voor vertrek zien of ze in files terecht gaan komen. De promovendi verwachten dat automobilisten die weten dat ze een file tegemoet rijden eerder geneigd zijn het tijdstip van vertrek of de route te wijzigen.

De kosten die gemaakt moeten worden om het model in te voeren zijn beperkt, zegt Van Wageningen-Kessels. Het model maakt gebruik van slimme software en de reeds bestaande meetlussen in de weg. Ook de toeritstoplichten zijn op veel plekken in Nederland al in bedrijf. 'Het bouwen van een infrastructuur voor dynamische maximumsnelheden vergt wel extra investeringen', aldus de promovenda. 'Maar het is goedkoper dan de aanleg van extra rijstroken.'

 
Het bouwen van een infrastructuur voor dynamische maximumsnelheden vergt extra investeringen, maar het is goedkoper dan de aanleg van extra rijstroken
Femke van Wageningen-Kessels
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden