Update

Trend door crisis: all-in bij jonge sterrenrestaurants

Niet alleen goedkopere restaurants bieden all-in arrangementen. Ook de eigenaren van jonge sterrenrestaurants voelen zich door de crisis geneigd om mee te doen aan dergelijke prijzenacties.

© ANP

Het gaat om de zogeheten 100euroweek, waarbij gasten voor honderd euro een volledig verzorgde culinaire avond hebben. Zeker in de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw zorgden een vaste prijzenactie voor veel extra omzet. Zo meldt Misset Horeca op haar website.

Veel massa en weinig marge, dat is volgens Rik Jansma van sterrenrestaurant Basiliek in Harderwijk het effect van zijn actieweek die van 27 tot en met 30 december liep. Basiliek bood in die week een zevengangenmenu aan voor honderd euro. Dat was inclusief een glas champagne vooraf, een wijnarrangement, water, koffie en friandises na afloop.

'In vier dagen tijd had in 175 gasten in mijn zaak. Het was een doorstaand succes. Wel heb ik 20 procent marge moeten inleveren en was de fooi lager, maar de tent zat bomvol. Ik denk dat dit soort acties een trend is in de horeca,' aldus Jansma.

Ook 't Schulten Hues in Zutphen, De Saffraan in Amersfoort en restauranthouder Niven Kunz boden de formule al aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.