Trage Rendell

Wanneer Ruth Rendell de grenzen van de (psychologische) thriller verkent of opnieuw wat oprekt, maakt ze bij voorkeur gebruik van haar pseudoniem Barbara Vine....

The Keys to the Street roept wat gemengde gevoelens op en dat is eigenlijk heel ongewoon bij Rendell, wier naam al jaren een kwaliteitsgarantie is. Niet dat dit keer van kwaliteit geen sprake is. Integendeel. Maar het duurt opvallend lang voordat donkere schaduwen langzaam over de bladzijden vallen en het boek de climax van een thriller bezorgen.

Tot die fase lopen vier verhaallijnen naast elkaar die voorlopig alleen het Londense Regent's Park en omgeving gemeen hebben: de man die zijn gezin bij een auto-ongeluk verliest en dan voor een zwervend bestaan kiest, de ex-butler die dagelijks de honden van de gegoede stand uitlaat en zich aan chantage waagt, de vrouw die beenmerg afstaat aan een dodelijk zieke man en op hem verliefd raakt, de junk die voor wat geld of drugs medemensen in elkaar slaat.

Geen alledaagse levens misschien, maar evenmin al te schokkend. Totdat kort na elkaar twee zwervers levenloos worden gevonden, vastgespietst op een van de vele hekken bij het park. Het zijn de eerste aanwijzingen dat Rendell toch meer wil dan alleen een indringende schets van een Londense buurt. Wanneer ten slotte alle verhaallijnen bij elkaar komen, maakt Rendell haar vooraanstaande plaats in deze rubriek weer waar. Maar tot haar Top-5 behoort The Keys to the Street niet.

Frans van Schoonderwalt

Rentree Acosta

De rechter is terug! In de beklaagdenbank nota bene. Armando 'de Kokosnoot' Acosta, gehate bijfiguur in Steve Martini's eerste twee juridische thrillers, was opvallend afwezig in zijn derde. In De Rechter (Meulenhoff; ¿ 39,90), de vandaag te verschijnen vertaling van The Judge, zit hij tot over zijn oren in de problemen. Acosta is betrapt met een prostituee die een lokvogel van de zedenpolitie was. Zijn schorsing komt sommigen opvallend goed uit: hij leidde een gerechtelijk onderzoek naar corruptie in het korps.

Dus als de lokvogel wordt vermoord, moet Acosta haast wel de dader zijn. Zijn verdediging komt in handen van Lenore Goya, een hulpofficier van justitie die na een knetterende ruzie met haar baas in de advocatuur is gestapt. Zij en Acosta worden om verschillende redenen op de huid gezeten door de openbare aanklager. Als die kans ziet Goya van de zaak te halen wegens geknoei met bewijsmateriaal, springt haar collega Paul Madriani bij.

En zo ziet Madriani, Martini's vaste hoofdpersoon, zich ineens belast met de verdediging van zijn erfvijand, de Kokosnoot, wiens onschuld hij zelf op zijn minst betwijfelt. Zijn ontluikende relatie met Goya maakt de zaken er niet makkelijker op. Gelukkig speelt De Rechter zich, in tegenstelling tot voorganger Valse Getuigenis, grotendeels in de rechtszaal af. Daar is Martini, zelf advocaat, overduidelijk in zijn element. In zijn minutieuze beschrijving van het juridische steekspel schuilt zijn kracht. Zijn voorliefde voor clichématige vergelijkingen ('Hij trekt zijn hoofd tussen zijn schouders, als een geschrokken schildpad') kan daaraan geen afbreuk doen. Zelfs de fijnproevers in dit genre hebben na het - zeer bevredigende - einde afgekloven nagels.

Jacomijn de Raad

Vertaald:

- John Martel: De advocaat (Conflicts of Interest). Jonge provinciale advocaat met straatvechtersmentaliteit durft strijd met de Amerikaanse regering aan (Fontein; ¿ 39,50).

- Tess Gerritsen: Hartslag (Harvest). Debuut van ex-arts over manipulaties bij harttransplantaties in Amerikaans ziekenhuis (Luitingh-Sijthoff; ¿ 32,90).

- David Lindsey: Requiem voor een glazen hart (Requiem for a Glass Heart). Van de auteur van het veelgeprezen Genadeslag. Oost-Europese huurmoordenares en Amerikaanse DEA-agente op jacht naar Russische gangster (Luitingh-Sijthoff; ¿ 39,90).

- Stanley Pottinger: Het vierde experiment. Geafficheerd als medische thriller, en dan vooral eentje waarin de fantasie geen grenzen kent (Het Spectrum; ¿ 47,50).

- Walter Mosley: De blauwe duivelin, omnibus die ook Een rode dood en De witte vlinder bevat. Met oorlogsveteraan Easy Rawlins die uit geldnood speurder is in Los Angeles. Devil in Blue Dress is inmiddels ook een film, met Denzel Washington (Atlas; ¿ 39,90).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden