Toyota geeft patenten waterstofauto vrij

Toyota heeft duizenden patenten vrijgegeven die betrekking hebben op de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Het Japanse concern hoopt hiermee de opkomst van de waterstofauto aan te jagen.

De Toyota 'Frankenstein' waterstofauto.Beeld anp

Het gaat om 5.680 patenten voor onder meer de ontwikkeling van de brandstofcel, de waterstoftank en besturingssoftware. In totaal heeft Toyota 8.340 patenten op waterstoftechnologie, degene waarvan het concern de enige houder is, zijn nu vrijgegeven. 'Doordat andere fabrikanten deze patenten kunnen gebruiken, hoeven ze deze niet zelf uit te vinden', zegt Guido Roozekrans van Toyota Nederland. 'Wij zijn zelf twintig jaar met de ontwikkeling van de brandstofcelauto bezig geweest.'

Toyota zegt met de maatregel de ontwikkeling van de waterstof auto een zetje te willen geven. De komst ervan is al vele malen voorspeld, maar technische problemen stonden een succesvolle marktintroductie tot nu toe in de weg. Vorig jaar verschenen de eerste waterstofauto's mondjesmaat op de markt en Toyota heeft inmiddels zelf ook een model, de Mirai.

Doordat er nu nauwelijks openbare tankstations zijn (Nederland telt er momenteel één bij Rotterdam), is de brandstofcelauto hier echter nauwelijks inzetbaar. Toyota probeert met het vrijgeven van de patenten de vraag naar waterstof indirect te stimuleren. Als andere fabrikanten de technologie overnemen, komen er meer brandstofcelauto's en zal de vraag naar waterstof groeien. Hierdoor zullen investeringen in de infrastructuur eerder op gang komen, is het idee. 'We kunnen het niet alleen. Door de technologie te stimuleren hopen we het kip-ei-vraagstuk te kunnen oplossen', aldus Roozekrans. Toyota zegt met de technologie ook een bijdrage te willen leveren aan schonere lucht.

Ondanks Toyota's vrijgevigheid zal de opkomst van de brandstofcelauto langzaam verlopen. Net als bij hybride, zegt Roozekrans. Het duurde vele jaren voor Toyota de eerste miljoen hybriden had verkocht, terwijl vorig jaar zowel de grens van zes als zeven miljoen hybrideauto's werd gepasseerd. Het zal volgens Roozekrans zeker tien jaar duren voor de waterstofvariant duidelijk zichtbaar wordt in het straatbeeld.


Fabrikanten die interesse hebben in de patenten, kunnen deze tot 2020 gratis gebruiken. Daarna moet er gewoon weer worden afgerekend. Al zal Toyota tegen die tijd opnieuw bekijken hoe de vlag erbij hangt. Het moment waarop betaald moet worden en de hoogte van het bedrag zal afhangen van de populariteit van de brandstofcelauto, hoe veel andere fabrikanten een vergelijkbaar voertuig hebben, en de competitie op dat moment, aldus Toyota.

Er hebben zich voor zover bekend nog geen fabrikanten gemeld. Toyota werkt wel samen met BMW op onder meer waterstofgebied. De opvolger van de Mirai, een waterstofauto die op zijn vroegst pas na volgend jaar op de Nederlandse markt komt, zal worden uitgerust met technologie die met de Duitse autofabrikant is ontwikkeld.

Toyota is niet de enige autofabrikant die een flink deel van zijn patenten vrijgeeft. Eerder deed de Amerikaanse maker van elektrische auto's Tesla hetzelfde in een poging de technologie voor elektrisch rijden breder beschikbaar te maken.

Hyundai HED-9 Intrado waterstofauto.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden