Top-vloggers stappen even uit het scherm

De YouTube-wereld wordt professioneler en kent sinds 2015 zijn eigen festival: Veed. Vanavond worden in Amsterdam de Veed Awards uitgereikt. Drie YouTubers vertellen.

De kleine YouTuber

'Is het niet raar om in een camera te praten?', vraagt een kijker aan YouTuber Dylan Haegens (23). Maar voor hem is dat allang niet ongewoon meer. Meer dan tien jaar geleden maakte Haegens zijn eerste video, in zijn slaapkamer. Nu verdient hij zijn brood met het maken van filmpjes voor het videoplatform YouTube.

De video's op zijn twee succesvolle YouTubekanalen (DylanHaegens en DylanHaegens2) worden per maand 18 miljoen keer bekeken. Haegens is een van de vele jonge creators zoals ze zichzelf graag noemen die via YouTube een groot publiek bereiken. Daar spelen bedrijven op in. Vooral jongeren kijken graag naar leeftijdsgenoten op YouTube. Dat is omdat YouTubers op een laagdrempelige manier een inkijkje geven in hun leven, zegt Rik Spruijt, digitaal manager bij communicatiebureau Youngworks. 'Ze zijn een spiegel voor jongeren: leeftijdsgenoten die dezelfde dingen meemaken als zij. En door hun bekendheid maken ze ook toffe dingen mee.'

Door de populariteit van gamers, vloggers en webseries op YouTube is het platform de afgelopen jaren uitgegroeid tot een serieuze industrie. Managementbureaus fungeren als tussenbedrijven voor bekende YouTubers en koppelen hen aan relevante merken. Die willen graag adverteren. 'Jongeren kijken veel minder televisie. Daardoor kunnen merken hun doelgroep niet meer op een traditionele manier bereiken', zegt Daan Sip, oprichter van het vloggersnetwerk Social1nfluencers.

Gesponsord

Via een intermediair als Social1nfluencers kunnen merken aanvragen doen voor advertenties. Er zijn verschillende mogelijkheden: gesponsorde video's, webseries, product placement of een advertentie vóór een video. Vooral merken uit de beauty-, technologie- of gamesector adverteren graag op YouTube, zegt Stephan Schilling, pr-manager van het internationale bureau Divimove, waar grote Nederlandse YouTubers als EnzoKnol (1,1 miljoen volgers) en NikkieTutorials (3,1 miljoen volgers) zijn aangesloten. Schilling schat dat er voor alle Nederlandse makers veel aanvragen binnenkomen.

Ook maatschappelijke instellingen zien de mogelijkheden van YouTube. Zo heeft YouTuber Rutger Vink (26) met de politie een video over pesten gemaakt. Hoeveel de YouTubers verdienen met gesponsorde video's zeggen ze niet. Tijdschrift Quote schatte begin vorig jaar dat EnzoKnol in 2014 zo'n 350 duizend euro verdiende aan zijn YouTubekanaal een schatting waar EnzoKnol zich niet in kan vinden.

Ook YouTubers Haegens en Vink zeggen ervan te kunnen leven. Volgens de richtlijnen van de Reclamecode Social Media moeten YouTubers het altijd vermelden als een video is gesponsord. Vink: 'Ik zeg altijd dat het in samenwerking is met een merk. In de beschrijving van de video staat ook altijd dat het gesponsord is.' Op sociale media als Instagram worden hashtags als #sp of #spon toegevoegd, wat staat voor sponsored.

Toch hebben jongeren vaak niet door dat het om betaalde content gaat, denkt Esther Rozendaal, universitair docent persuasieve communicatie. 'Het is zó geïntegreerd in entertainment. Jongeren associëren het product vooral met de vlogger zelf.' Dat herkent Haegens. 'Veel kijkers vragen vaak wat voor kledingmerk ik draag. Of ze kopen dezelfde muts als ik. Daarom werken merken graag met ons samen.' De populariteit van de vloggers reikt nog verder dan het internet. Vink: 'Laatst had ik op de app Snapchat geplaatst dat ik in de bioscoop was. Toen ik de zaal uitkwam, stond er een groep kijkers die met me op de foto wilde. Tof dat ik mensen kan mobiliseren.'

Annemarie (13)/ De Kleine Youtuber. Genomineerd voor de Talent Award Abonnees: 53.000 Meeste views: 377.000

'Vorig jaar liep ik ook al rond op Veed, toen had ik 2.000 abonnees op mijn kanaal, nu meer dan 50 duizend. Ik keek veel naar YouTube-filmpjes van Nederlanders, zoals de Cinemates, maar ook naar buitenlandse kanalen, zoals JacksGap. Het leek mij leuk ook zulke grappige filmpjes te maken.

'Ik upload er eentje per week. Daar ben ik wel een dag mee bezig. Eerst een concept bedenken, dan filmen en bewerken. Dat kost het meeste tijd. Het is comedy, gaat vaak over herkenbare dingen, zoals irritaties over klein zijn, of juist de voordelen ervan.

'Wat me uniek maakt, is denk ik dat ik als meisje geen beauty doe. En dat ik soms best grappig ben. Mijn eerste filmpje is het meest bekeken. Daarin vertel ik wat je vooral niet moet doen in YouTubefilmpjes. Bijvoorbeeld vissen naar complimenten.

'Een andere populaire video gaat over mijn nieuwe hoverboard. Ik denk dat die het goed doet, omdat ik eerlijk zeg wat ik vind. En soms is het een beetje klungelig. Wat YouTube leuk maakt, is dat het spontaan is. Niet gemaakt, zoals op tv.'

De Kleine Youtuber tijdens een dagje Duinrell

Jeroen van Holland (16)/JeroenvHolland. Genomineerd voor de Talent Award. Abonnees: 33.000 Meeste views: 73.000

'Ik kijk bijna nooit meer tv, alleen nog op vrijdagavond met mijn moeder. Op YouTube kun je zelf bepalen wat je kijkt, en wanneer. En het is toegankelijk: je kunt mensen op de voet volgen en leert ze echt kennen.

'Bijna twee jaar geleden dacht ik: ik moet het ook gaan doen, filmpjes maken. Ik heb een camera gekocht en heel zenuwachtig mijn eerste video opgenomen. Mensen op de middelbare school deden erg negatief: dit gaat nergens heen, dit slaat nergens op.

'Ik had nooit verwacht dat ik zo groot zou worden. YouTube is mijn leven. Ik heb laatst mijn baantje bij Albert Heijn kunnen opzeggen omdat ik nu geld verdien met filmpjes maken.

'Het is belangrijk dat mensen kunnen lachen om mijn video's en zich erin herkennen. Voor mij is niks te gek, ik houd me niet in. Ben altijd al de klasseclown geweest. In een video die heel goed is opgepakt, maakt mijn moeder me bijvoorbeeld op. Mijn voorbeelden zijn Amerikaanse en Engelse Youtubers, zoals Jc Caylen en Joe Sugg.

'Het creatieve proces heb ik altijd al leuk gevonden. Ik volg ook een audiovisuele opleiding. Soms moet ik weg van school voor zakelijke gesprekken of evenementen, maar dat is oké. Iedereen volgt en steunt me.'

Jeroen van Holland

Kelvin Boerma (19)/ Cinemates medebedenker Veed Abonnees: 209.000 Meeste views: 1.268.000

'Peter (de Harder, red.) en ik maken al zo'n tien jaar filmpjes. YouTube was voor ons in eerste instantie een handige manier om ze met onze families en vrienden te delen. Ik had nooit gedacht dat we zo ver zouden komen.

'Ik zeg niet dat tv dood gaat, maar YouTube is veel makkelijker. Mijn generatie is gewend alles zelf te beslissen. Als ik video's wil kijken, pak ik mijn telefoon erbij. Als ik wil slapen, kan ik de volgende dag verder kijken zonder dat ik iets mis. En we willen van iedereen echte verhalen krijgen. Daar leent YouTube zich perfect voor.

'Het is fantastisch dat ik nu mijn geld kan verdienen met video's maken. We hebben vier kanalen, een studio, een kantoor en personeel. We leveren tien video's per week. Ook traditionele media raken steeds meer geïnteresseerd in wat we doen. We werken sinds een tijdje samen met Endemol. Op ons nieuwe World of Cinemateskanaal maken we met hen een realityshow.

'De YouTubewereld groeit. Het wordt professioneler. We wilden een offlineplatform waar we die wereld tot leven konden brengen, laten zien wat er speelt. Dat is Veed geworden. Het is niet alleen een plek voor fans om hun favoriete YouTubers te ontmoeten. Dit jaar is er ook een congres voor bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in onze wereld en er zijn de awards.'

Kelvin Boerma
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden