Toch geen inslag 12.900 jaar geleden?

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Bristol is de aarde 12.900 jaar geleden niet getroffen door een kosmisch projectiel, zoals enkele weken geleden werd beweerd door wetenschappers in een publicatie in het Amerikaanse weekblad Science. Sandy Harrison en haar collega's onderzochten houtskool- en stuifmeelsporen uit de periode tussen 15.000 en 10.000 jaar geleden, en ontdekten een verband tussen de frequentie van grote bosbranden en klimaatschommelingen. Tijdens periodes waarin de gemiddelde temperatuur op aarde relatief snel toenam, traden veel vaker grote bosbranden op. Dat was onder andere het geval aan het einde van het Jonge Dryas-tijdperk. De enorme branden die ca. 12.900 jaar geleden in Noord-Amerika woedden zijn volgens de Britse onderzoekers dan ook niet het gevolg van de inslag van een komeet of planetoïde. Harrison en haar collega's publiceren de resultaten van hun onderzoek vandaag in de Proceedings of the National Academy of Science.