Weblog

TiqTiq: rappe koeriersdienst voor foto's op de iPhone

Met twee klikken foto's versturen per e-mail. Dat is de belofte van een nieuwe Nederlandse app, die opvalt door gebruiksgemak (áls je ervoor betaalt).

TiqTiq is een handig hulpje voor fotografen die snel kiekjes willen delen. Beeld TiqTiq

In zowel de iTunes App Store als Google Play staan ruim anderhalf miljoen apps. Elke maand verschijnen er rond de 45 duizend nieuwe apps voor Apple's iPhone, iPad en iPod. Een soortgelijke tsunami dient zich dagelijks aan voor apparaten met Google's Android. Hoe val je in die zondvloed op, zonder een aanzienlijk marketingbudget?

Door een aardig, handig programmaatje maken. En wat geluk natuurlijk.

TiqTiq is zo'n aardige en handige app. Het belooft een snelle methode om foto's per e-mail te sturen naar een aantal vaste contacten met slechts twee tikken op het scherm van een mobieltje of tablet.

Voor het zover is moet de gebruiker een 'tiq' aanmaken, een pagina met daarop vaste gegevens: een naam (of pseudoniem), het e-mailadres van de ontvangende partij, het adres van waaraf de foto's moeten worden verzonden en een (vaste) onderwerpaanduiding. Verder moet je aangeven hoe ver terug TiqTiq in je fotoverzameling moet kijken (variërend van de laatste tien minuten tot afgelopen week) en beelden in die periode aanvinken, en hoe groot je de opnamen wilt versturen (van klein via normaal en groot naar origineel).

TiqTiq werkt het best als je net wat foto's hebt geschoten en die met een ander wilt delen zonder ze dat je ze eerst ergens online zet. Open de app en hij toont je een raster met de laatste twintig kiekjes. Je kunt die met één klik versturen of eerst de niet-gewenste opnamen afvinken (wat vanzelfsprekend meer tiqs vergt dan slechts tiq-tiq).

Beeld Volkskrant

Goed doel

De gratis versie van de app beperkt je tot het invoeren van twee vaste geadresseerden en schotelt je advertenties voor. Betaal 99 eurocent en de reclame verdwijnt en mag je drie tiqs aanmaken. In de app passen maximaal vijftien tiqs - wat dus nog eens vier keer 0,99 euro kost.

Tiqtiq laat nog wel wat te wensen over. De gebruiker zou moeten kunnen kiezen of hij zelf de beelden aanvinkt of dat hij die selectie zoals nu overlaat aan de software op basis van een periode. Je kunt oudere opnamen dan de afgelopen week, maar dan moet je scrollen (geen selectie mogen op datum). Veelschieters moeten veel beelden afvinken. Het zou ook handig zijn als je op een opname kan inzoomen, om te zien of dit de kiek is die je wilt delen.

Bedenker Marc van de Pol belooft op termijn de helft van zijn verdiensten over te maken naar Unicef, het VN-Kinderfonds. Apple pakt een derde van de opbrengst (33 cent), van het resterende bedrag gaat de helft weer naar investeerders ("de vader van een vriendinnetje van onze dochter en mijn broer", mailt Van de Pol).

In de maak zijn een Android-versie en de optie om kiekjes naar online opslagdiensten als Dropbox te sturen - en ook dat kost geld. Vandaar dat het goede doel nog even moet wachten op het schip met goud.

Beeld TiqTiq
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.