Tim Houter gaat de vervoerswereld op zijn kop zetten

Student Tim Houter presenteert donderdag de eerste Europese testbuis voor hyperloops op ware grootte. Met zijn 'buizenpost voor supersnelle treinen' wil hij binnen vier jaar de vervoerswereld op haar kop wil zetten. Wordt Houter de Nederlandse Elon Musk?

Tim Houter in zijn testbuis, die donderdag in Delft onthuld wordt. 'Dankzij hyperloops kunnen mensen op grotere afstand wonen en wordt de stad ontlast'.Beeld Arie Kievit

Tim Houter won enkele maanden geleden met zijn studententeam een hyperloopwedstrijd in de Verenigde Staten. Sindsdien is hij druk bezig om het concept verder te ontwikkelen.

Een hyperloop raast in een half uur van Amsterdam naar Parijs. Maar een vliegtuig is bijna net zo snel en we hebben ook al hogesnelheidstreinen. Wat voegt dit systeem toe?

'We gaan eerst naar stedelijke verbindingen kijken. Grote steden zijn verstopt geraakt, elke dag staan er lange files, treinen zitten overvol. Willen ze kunnen groeien, dan is betere infrastructuur nodig. Dankzij hyperloops kunnen mensen op grotere afstand wonen en wordt de stad ontlast.'

(lees verder onder de graphic)

Beeld de Volkskrant

Dus we gaan niet naar Parijs, maar supersnel forenzen?

'Dat is een deel van het plan. Als steden eigen hyperloops aanleggen, kun je die met elkaar verbinden en ontstaat een netwerk waarmee je van stad naar stad kunt reizen. Het voordeel is dat je niet hoeft te stoppen op tussengelegen stations. Een hyperloop is eigenlijk een supersnelweg met opritten en afslagen naar steden. Als je naar Lille wilt, stap je in een rechtstreekse capsule. Wil je naar Parijs, dan neem je er een die doorrijdt. Hyperloops zijn flexibel.'

Hoe groot wordt zo'n capsule?

'Dat onderzoeken we nog. Het hangt ook van het traject af. Ergens tussen de twintig en honderd passagiers.'

Waar zijn we over vijf jaar?

'Binnen vier jaar moet de bouw beginnen van een hyperloop die twee Nederlandse of Europese steden verbindt. We willen dit graag in Nederland opzetten. We hebben hier een goede infrastructuur, het landschap is vlak. In de buis die vandaag wordt onthuld beginnen we met tests, eind dit jaar gaat de eerste capsule heen en weer. Daarna bouwen we een grotere, inclusief wissels, zodat we op topsnelheid kunnen testen.'

Hyperloops moeten straks tot in de binnenstad lopen?

'Om te kunnen concurreren met vliegvelden die vaak minstens een half uur van het centrum liggen, moeten in de stad op- en uitstapplekken komen. Dat betekent dat we soms tunnels moeten graven.'

Dan zal het nog wel even duren. Kijk naar de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, die jaren vertraging opliep. Ook elders stuit de aanleg van metrolijnen op problemen.

'Boortechnieken worden steeds beter. Een hyperloop vereist kleinere tunnels dan een metro. Elon Musk heeft een bedrijf dat aan betere tunneltechnologie werkt. Hij wil daar hyperloops doorheen laten gaan.'

Spoor en tunnels zijn duur. Hoe verhouden de kosten zich tot bestaande infrastructuur?

'Die zijn vergelijkbaar. Voordelen zitten in de operationele kosten. Een magnetisch zweefsysteem heeft minder last van slijtage, dus is minder onderhoud nodig. Een hyperloop kan op ticketprijs concurreren met de auto of de trein. Door het vacuüm kost het bovendien weinig energie om een capsule op hoge snelheid voort te stuwen. Om een passagier van Amsterdam naar Parijs te krijgen is ongeveer 20 kilowattuur nodig. Dat is eenvijfde van de energie die een Tesla verbruikt voor dezelfde afstand. En die is al efficiënt.'

Beeld Arie Kievit

Bij de wedstrijd in de VS werd een buis op halve schaal gebruikt. Deze tunnel is op ware grootte. Waar loop je tegen aan als je groter gaat?

'De buis die tijdens de wedstrijd werd gebruikt, was heel generiek. Er moesten diverse soorten treinen in getest kunnen worden. Om goed te kunnen testen is een buis op ware grootte nodig. De interactie tussen de buis en je voertuig is heel belangrijk. Dat bepaalt hoe efficiënt het systeem werkt, hoe veilig het is, hoe goedkoop kun je het bouwen. Dat wil je zo perfect mogelijk op elkaar afstemmen. '

Heb je nog iets gehoord van Elon Musk?

'Nee. Maar ik denk wel dat-ie ons in de gaten houdt.'

Wat is een hyperloop?

Een hyperloop is een transportsysteem waarbij passagiers en vracht in capsules door een vacuümbuis worden gejaagd. Door het ontbreken van luchtweerstand kunnen de capsules tot 1.000 kilometer per uur bereiken. Afgelopen januari organiseerde ruimtevaartbedrijf SpaceX van entrepreneur Elon Musk (ook bekend van Tesla) een systeembouwwedstrijd onder studenten. Het team van de TU Delft onder leiding van Tim Houter won. Hij besloot daarop met enkele studenten een bedrijf op te richten om het concept in de praktijk toe te passen: Hardt Global Mobility. Onder meer de NS en het investeringsfonds Uniiq staken enkele tonnen in de onderneming. Bouwconcern BAM bouwde de eerste testtunnel op ware grootte. De tunnel met een buitendiameter van 3,2 meter is 30 meter lang. Hyperloops zijn veilig, zegt Houter. Als er een groot lek ontstaat waardoor het vacuüm wegvalt, wordt dat door sensoren gedetecteerd en zullen capsules automatisch veilig tot stilstand worden gebracht. Een voordeel boven luchtvaart is dat hyperloops net als treinen worden voortgestuwd op elektriciteit en niet op fossiele brandstof.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden