Tijdperk-Boonstra

GEEN Internet-wonderboy uit Silicon Valley, maar een degelijke ingenieur uit Eindhoven wordt de nieuwe topman van Philips. Het elektronicaconcern dat in het afgelopen decennium streed tegen zijn provinciaalse bedrijfscultuur door buitenstaanders aan te trekken, keert met de keuze voor een echte Philips-man, Kleisterlee, terug op zijn schreden....

Wanneer Kleisterlee aantreedt, volgend jaar april, zal Boonstra het bedrijf vijf jaar hebben geleid. Van content beheer was geen sprake: Boonstra ging de erfenis van zijn voorganger Timmer te lijf door de zogeheten bleeders, tientallen verliesgevende onderdelen van het concern, aan te pakken. Hij beoordeelde Timmers brede belangstelling voor multimediale experimenten terecht als te kostbaar voor Philips.

Met zijn harde managementstijl maakte Boonstra zich intern niet geliefd. Beter lag hij bij de Philips-aandeelhouders, die hun stukken in zijn tijdperk in waarde zagen verzesvoudigen. Naast het stelpen van 'bleeders' deed Boonstra dat door miljarden aan eenmalige baten te incasseren. Zijn meest in het oog springende transacties waren de verkoop van PolyGram, de verkoop van aandelen in ASML, de radicale beëindiging van de samenwerking met mobiele telefoonproducent Lucent en het recentelijk op afstand plaatsen van de automatiseringstak, Origin.

Ondanks dat vertoon van daadkracht slaagde Boonstra niet in zijn belangrijkste missie, het bedenken van een bedrijfsstrategie. Waar zijn voorganger Timmer vooral bezig was geweest puin te ruimen en mis tastte toen de wederopbouwfase aanbrak, had Boonstra, met de koele blik van een buitenstaander, wel een strategisch concept moeten kunnen uitdenken en uitventen.

Zover is Boonstra niet gekomen. Nog altijd is Philips te karakteriseren als een hybride onderneming die van alles en nog wat produceert, van gloeilampen via televisies tot chips en settop-boxen, maar onvoldoende samenhang kent. En dat terwijl het concern zijn bestaansrecht moet bewijzen, in de ogen van de financiële wereld, door de meerwaarde die de verbondenheid van afzonderlijke onderdelen oplevert. Anders is splitsing beter, luidt de redenering. Net als Timmer is Boonstra er niet in geslaagd die dreiging weg te nemen: de waarde van de afzonderlijke Philips-onderdelen ligt volgens analisten nog altijd hoger dan het bedrag dat Philips op de beurs waard is. Of de strategische klus wel wordt geklaard nu er weer een echte Philips-man aan het roer komt, staat te bezien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden