THRILLERS

De Engelsman John Baker schreef al drie boeken over privé-detective Sam Turner, maar pas nu komt de schrijver uit York onder onze aandacht....

Verrassing

Er verschijnen op de Angelsaksische thrillermarkt jaarlijks minstens duizend titels; slechts een gering aantal bereikt de Nederlandse kust. Er ontsnapt dus weleens een kwaliteitswerkje aan onze aandacht. Dat moet ook het geval zijn geweest met het debuut van Baker, Poet in the Gutter, dat enkele jaren geleden verscheen. Inmiddels is deel drie in de Turner-serie (King of the Streets) ook al uit.

Death Minus Zero (Vista, import Nilsson & Lamm; ¿ 26,30) betekent een prettige kennismaking met Sam Turner, detective in York, in het noorden van Engeland. Alles klopt: hij is ongelukkig in de liefde, houdt van een flinke slok (maar doet alle moeite alcohol te mijden), draait af en toe een goede plaat en leest Remains of the Day van Kazuo Ishiguro. Op dat fraaie boek na mogen het de clichés van het genre zijn, maar Baker verwerkt ze kundig.

Er is een gevaarlijke seriemoordenaar ontsnapt, die naar het noorden van Engeland trekt, waar hij wil afrekenen met een voormalig liefje. Om haar te vinden schakelt hij Sam Turner in, die natuurlijk niet weet dat zijn klant een gevaarlijke misdadiger is - de politie zoekt overigens in Londen.

De detective heeft een aantal hulpjes, onder wie een voormalig straatschoffie, die hij inschakelt bij het schaduwen van zijn objecten. Een van de partners komt onder verdachte omstandigheden om het leven, Turner verdenkt zijn klant. De finale die volgt, is ijzingwekkend.

Baker, voormalig sociaal werker, vrachtwagenchauffeur en melkboer, schrijft prachtig, en geeft tevens een indringende kijk op de moderne Engelse maatschappij.

Rolf Bos

Veel ballast

Caleb Carr schrijft boeken die boven de vijf-, zeshonderd pagina's reiken. Die omvang speelde De ontmaskering geen parten, maar werkt behoorlijk in het nadeel van De witte engel (BZZToH; ¿39,50). Het prachtige debuut kon niet dik genoeg zijn, nummer twee zit met nogal wat overtollige ballast en blijft dan ook in de schaduw van zijn voorganger.

De bezetting is vrijwel dezelfde als die uit De ontmaskering: de psychiater dr. Kreizler, de journalist Schuyler Moore, de twee joodse inspecteurs Isaacson, privé-detective Sarah Howard, de zwarte knecht Cyrus en het manusje-van-alles Stevie. Alleen hoofdcommissaris Theodore Roosevelt is door Carr weggeschreven naar een hogere post (onderminister van Marine) in Washington.

Theodore Roosevelt ja, want we hebben het over de Verenigde Staten aan het einde van de vorige eeuw. In De ontmaskering leverde dat een subliem portret van New York op. Dit keer verruilt het gezelschap die stad tamelijk snel voor het landelijke Ballston Spa, waar het op zoek gaat naar de roots van kindermoordenares Libby Hatch. Pas ruim over de helft krijgt De witte engel kleur, mede dankzij een rechtszaak tegen Hatch waarbij twee geslepen advocaten met elkaar de degens kruisen.

Wanneer het gerecht ten langen leste zijn loop lijkt te krijgen, ontsnapt de moordenares naar New York. Opnieuw beleven we een ware volksverhuizing, die uitmondt in een klopjacht op Hatch en haar bende. Roosevelt verschijnt weer ten tonele en brengt een aantal wakkere matrozen mee, die zelfs opstomen in een gloednieuwe uitvinding: de torpedobootjager. Midden in New York begin je natuurlijk niets met zo'n wapen, maar Carr wijdt er gretig over uit, zoals over zoveel andere bijzaken die als een molensteen aan De witte engel hangen.

Frans van Schoonderwalt

Engels:

- Is Walter Mosley uitgekeken op zijn held Easy Rawlins? De zwarte privé-detective, die schittert in boeken als Devil in a Blue Dress en White Butterfly, is (tijdelijk?) terzijde geschoven. De Amerikaanse schrijver lijkt zich zelfs af te keren van het thrillergenre. RL's droom (1995) ging over een oude, zwarte bluesartiest. In het nieuwe Always Outnumbered, Always Outgunned (Serpent's Tail, import Nilsson & Lamm; ¿ 48,20) wordt opnieuw een bejaarde, zwarte hoofdpersoon opgevoerd. Socrates Fortlow is een voormalige bajesklant, maar desondanks is ook dit boek van Mosley geen misdaadroman. Fortlow staat de jeugd in de achterbuurten van Los Angeles bij met raad en daad. Een rechttoe-rechtaan-verhaallijn ontbreekt grotendeels, maar de beschrijvingen van Los Angeles en de problematiek waarmee de oude jailbird kampt, zijn boeiend. Toch blijven we reikhalzend uitzien naar een nieuwe Rawlins. RB

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden